måndag 27 juni 2011

myggebiten, myggebiten, usch, usch, usch

Nu blommar Ingrid Bergman, och jag har semester. Rosen köptes en sommar för länge sedan när jag och dottern var på Österlen och hon blev förälskad i den: "Åh, mamma! Det är en prinsessros!" Och det är det ju.
På semestern ska man ligga på utesängen och lyssna på humlorna. Fast jag får inte ligga ifred för myggen.
Jag smäller rätt många mygg.Känner mig på gränsen till ond när jag släcker så många liv utan att äta upp dem.

Den lilla pyttegölen vi gjorde till grodorna, så de skulle få vara ifred för hungriga fiskar, har inte haft några grodbesök men myggen har hittat ett eldorado.Jag behöver öva min ödmjukhet och tänka att det är bra för småfåglarna med mycket mygg och att de, fåglarna alltså, sedan hjälper oss att hålla efter larver och bladlöss på växterna.

5 kommentarer:

  1. Mygg är inte kul - Ingrid Bergman är jättekul! Tyvärr tog mina båda stryk av vintern men de lever och kommer att blomma med någon knopp i alla fall.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jo du...mygg kan förta glädjen rätt fort...Vår damm fungerade som kuvös åt myggorna o de frodades...Men sätt ett myggnät över dig så kan de surra bäst de vill!

    Kram från Malin

    SvaraRadera
  3. Vacker ros och nu är det faktiskt rosorna tid.
    Mygg är en plåga och minsta vattensamling är en fin barnkammare för myggen :(
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  4. Jättevacker ros! Nej fy för myggen, dem kan vi gärna slippa!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  5. Äh om nu inte pölen passar grodorna kan väl fåglarna få frön i stället :-)Inte ska du väl göda dom med mygglarver o lida när du har semester o allt ;-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.