fredag 26 oktober 2012

I lööv you

Visst ser de ut som guldpengar när de ligger där,
 på marken, alldeles nyfallna. 
De mörknar förvisso snabbt men är fortfarande 
guld värda för oss med lerjord.
Med tanke på gårdagskvällens snöstorm 
är det nog bäst jag kvickar mig 
om jag vill få ränta på det kapitalet.
När träden blir avlövade
 så blir lunden pålövad.
Jag envisas med att tro att det går att få ordning på leran där
om jag fyller på MASSOR av löv vartenda år.
Fast somliga små tycker det är i mesta laget. 
Feberroten nästan drunknar men har fått "armpuffar" så den klarar sig.
 En granne trodde jag packat löv för att köra till tippen.
Har väl aldrig hört något så galet!
I säckarna ligger något ännu göttigare än löv:
prima halvbrunnen hästdynga med halm .
En del av det hamnar också i lunden.
Så småningom, när den brunnit färdigt.
Tänk vad våren ska bli grön och fin...

9 kommentarer:

  1. Vilken lycka! Jag tar också till vara löven i trädgården - och jag inbillar mig också att min lerjord skall bli lucker och fin så småningom tack vara alla löv och all kompost jag "matar" den med.
    Att köra trädgårdsavfall till tippen skulle jag aldrig få för mig att göra. Här om dagen eldade en av mina grannar upp en stor hög med löv - jag var sugen att gå dit och fråga om inte jag kunde få löven istället för att de skulle låta dem gå upp i rök:-)

    SvaraRadera
  2. JA,sån är jag åxå,skulle aldrig köra löv och trädgårdavfall till tippen utan allt går tillbaka till jorden även grenar som jag mal i kompostekvarnen,
    även askan från pellets eldningen kommer till nytta i trädgården.
    ha det bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Jag som har så dåligt med löv har fått flera säckar av grannen som skall läggas ut i perennarabatten så maskarna får något att jobba med !
    Visst är löv som guld för oss trädgårdstokar !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Såklart att alla löv måste komma marken till godo! Jag som har sandjord behöver också alla humusbildande växtdelar kvar här i trädgården.

    Snöstorm!? Huga mej.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vi klipper ner våra löv med gräsklipparen och så återgår det som näring till marken och vi slipper kratta.
    Oj vad jag avundas dig din hästgödsel, den som hade några säckar sådan!
    Må så gott kära tant.
    Eva

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Såg en kommentar du gjort i Sofias bods blogg ang. hur man får mer utrymme i bloggen. Även min blogg säger att bildkvoten är fylld trots att jag minskar bilderna... Du får jättegärna förklara vad du menade med medskribenter.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Jag har sandjord... men jag tar vara på löven ändå, inte får nåt sånt förfaras inte! Jag lägger lite i rabatterna där dom känsligaste och kinkigaste bor. Sen blir komposten full... vi har inte så mycket träd och resterna får gräsmattan behålla.
    Tack för Päppelkakan, lät spännande!

    Fortsatt trevlig helg.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Hi hi roliga du. Här ramlade alla löven i natt och marken är vit - suck!
    Hoppas det blir plusgrader snart så att jag kan räfsa upp allt på gräset iallafall.
    Allt gott till dig min vän
    Annika

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.