måndag 18 november 2013

Usel timing

Det är mörkt när man går till jobbet och
mörkt när man kommer hem.
Den dagliga turen runt ägorna 
blir oftast bara av på helgen.
Och vad fick jag se i lördags när jag slog opp
mina grågröna och tittade ut över dammen?
Fiskarna hade fått strand-tomt!
Vattennivån i dammen hade sjunkit med ungefär fyrtio centimeter!!!
Vi antar att något hände när vi flyttade Taxusen förra helgen,
men vad?! Jag förstår ingenting.
Man ser inga hål eller skador i den algbevuxna gummiduken 
och marken runtom är ungefär lika blöt överallt (det har ju regnat...).
Herr O konstaterade att nu får det bli en helt ny stor damm,
som han ville, och inte en övre ny som sitter ihop med den befintliga gamla.
Jaja, men det hinner vi inte färdigställa nu. 
Hur ska vi klara fiskarna över vintern?
De har redan gått i dvala så jag tror inte det är bra att störa dem.
Och akvarium som rymmer alla har vi heller inte...
Snälla, kom med några kloka, gärna lugnande, idéer!

6 kommentarer:

  1. Har inga kloka kommentarer utan kan bara konstatera att det var otur, men att förhoppningsvis så lär inte vattnet sjunka undan helt, utan fiskarna får stå stilla i sin dvala och kommer klara sig.... :)

    SvaraRadera
  2. Jag köpte 2 stora plastbackar (förvaringsbackar) på Ikea för nästan gratis och ställde i garaget och stoppade koi-fiskarna i dem. Stoppade i några akvarieväxter och nån kruka som de kan gömma sig i. En luftpump såklart.... De har varit där en månad nu och mår bra. Jag googlade mycket innan vi tog in dem och det viktigaste är att temperaturen är ungefär detsamma som i dammen när de flyttas. Blir det sen varmare så vaknar de till igen. Jag hoppas verkligen ni har ett garage eller nåt att ställa dem i?

    Hoppas verkligen det löser sig.....

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hu en sån otur! Vi gör ungefär som Veronica, har dem inne i stora plastkar med luftpump & filter. Och ja, det är enormt viktigt att ni har vatten med samma temperatur då de flyttar... Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Vi har våra guldfiskar i akvariet över vintern.
    Jag skulle ta upp dom och ställa de svalt.. Om de vaknar till liv så bör de matas. De klarar sig säkert utan luftpump för de går ju upp till ytan ibland.

    Lycka till.

    SvaraRadera
  5. Så tråkigt att sånt händer nu inför vintern. Har inget bra tips om fiskarna annat är att försöka med någon stor balja. Det kanske blir något bra av det till våren att se fram emot, kanske en ny damm. Ha det bra/Carita

    SvaraRadera
  6. Så tråkigt! Hoppas ni kommer på något bra så de klarar sig och får flytta till en ny damm nästa år!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.