onsdag 29 januari 2014

Nyår?

Det kinesiska nyåret infaller på fredag, 31/1.
Vi har redan haft några veckor med nytt kalenderår
och nya siffror att förhålla sig till.
När är det egentligen nyår på trädgårdsåret?
 Det går nog inte att binda till ett datum.
Snarare till ett skeende, men vilket?
När fröerna sätts i jord?
När första knoppen bryter ytan?
När första blomman slår ut?
Eller kanske helt tvärtom?
När sista skörden är bärgad.
När första frosten ligger över marken?
Redan när kylan kommer smygande 
startar nästa säsongs trädgårderande i våra tankar.
Är det kanske så att odlandet varken har början eller slut?
Att det är en sluten spiral som vackert vindlar sig
vidare över skeendet...

5 kommentarer:

  1. En vackert vindlande spiral som vi inte styr känns mest rätt! Men jag känner också att en ny säsong börjar med att välja fröer, så och se de första komma upp... ..fröet kanske jag skördade ett par månader innan - så håller det på....

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Vilken fin tanke med spiralen! Jag som trodde det var penséerna som gjorde våren. När man ägnar all sin lediga tid åt trädgården, i tanke eller i verklighet, klart att det inte finns någon början eller slut då.
    Hälsar
    Marta
    Ps. Tack för din kommentar hos mig, jag ska begrunda dina ord och återkoppla. Tusen tack!

    SvaraRadera
  3. Många frågor utan svar :-)
    Kanske det är så att varje växt har sitt eget nyår när de spränger ut i knopp. I så fall har min chiliplanta en festkväll att vänta och jag kanske tar en skål med den lilla plantan ;-)

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  4. Åhh, vad jag blev sugen på att plocka smultron och trä på ett strå. Gillar också spiraltanken. Ingen början, inget slut.

    Gott nytt år då. Så där lite i förskott!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
  5. Das Bild mit den Walderdbeeren erinnert mich an meine Kindheit...sie waren sooooo gut..;-)

    Lieben Gruß Erwin

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.