onsdag 10 december 2014

Jipppiiieeee!

Sorgen över att det inte kom 
några lökar i jorden i år är borta.
Leran under naglarna likaså.
Det var som att gräva i smör och
i min iver glömde jag knäskydden, så
byxorna kan gå för sig själva till tvätten.
Vad hände?
Jo, äntligen kunde jag ta mig till det stora
trädgårdsvaruhuset för lite adventshopping!
På listan stod amaryllis, något grönt, azalea, 
kanske en ljusslinga och möjligen blomsterlök 
om det fanns kvar något bland allt julpyntet.
 Med stor förvåning upptäckte jag att
där fanns kvar flera hyllmetrar med lök!
Narcisser, liljor, tulpaner, frittillaria, 
scilla, krokus, klockhyacint....
Det blev rentav svårt att bestämma sig.
Sålunda kom jag hem med en kasse att gräva ner ute,
en kasse att kruka i orangeriet till i vår,
 en kasse adventsväxter till arrangemangen
och en ljusslinga till trädet i lunden.
Nu ska jag greppa inomhuskassarna och
gotta mig en stund i orangeriet. Mums!

5 kommentarer:

  1. Vilken lagerrensning!!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Oj, vad det skall blomma till våren - inte dåligt att sätta lökar i december men jag fryser bara jag tänker på det. det lockar mig inte kan jag säga.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  3. Oj vilka fynd, jag antar att priset var nedsatt. Jag har sett att en del plantskolor säljer ut massor av lök fortfarande eller har dom redan börjat med vårplanteringar. Det skulle inte förvåna mig. Hoppas det blir en fin blomning till våren i alla fall. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  4. Hyllmetrar med lök är lycka!
    Nu blir det fint till våren.
    Ha en fin kväll
    Annika

    SvaraRadera
  5. Jag försår precis din lycka :)
    I morse hade det kommit ett mejl från Frön på posten till oss att deras stora lökrea började. Så jag beställde över 300 lökar med tulpaner ! Å de ska ner i år... Kostade 19:- styck för minst 10 lökar!

    Kram

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.