tisdag 21 juli 2015

Guld och gult

Det där att gult skulle vara fult,
det är väl inte många som håller med
om den "sanningen" nuförtiden?
Hos oss gillar vi i alla fall gult.
Den första ros jag köpte var "Graham Thomas".
Länge har den stått och stampat men i år...
Så många blommor!
En markering för att visa sitt missnöje
med att jag har varit vid torpet så mycket
och inte gullat med de som växer hemma?
En"Danica" som frös ner helt den smällkalla
vintern med den varmkonstiga våren har tagit sig igen.
Mer orange än gul men så vacker!
Den gula honungsrosen visade sig vara rosa
och fick flytta till en annan plats.
Nu har den repat sig och börjat kasta ut 
sina blommande lianer över allt i närheten.
Men gula kroll-liljor, finns det? 
Mig veterligen har jag bara frösått de vi har i lunden 
av en bekants rosa och köpt en vitblommande lök 
från Bröderna Nelson en gång för mååånga år sedan.
Spontan mutation eller felförpackad?
Tjusig är den i alla fall!
Gul och svart som en stolt AIK-are är
den snygga humlebaggen.
De trivs förträffligt i torpets blommande rönnspireor. 
Den lille kamraten intill lyckades jag inte arta,
det finns så många fantastiska små kryp.
Så länge de inte trampar eller flaxar på mig
och min mat eller äter på mitt hus gillar jag dem.
I blomklasarna vimsar också stora guldbaggar ikring.
Man får ducka när de kommer vinglande,
glatt berusade, på väg till nästa utskänkningsställe.
De ser mest gröna ut på bild men i solen
glänser de som guld!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.