tisdag 3 november 2015

Baklänges?

Man kan få för sig att trädgårderandet är
slut för året när vintern närmar sig.
Men icke! Det är bara grävande och sådd som
 tar lite paus och vissa växter som somnar in.
Andra tar en välförtjänt vila efter sommaren
men fortsätter absolut att existera, om än i annan skepnad.
Och flertalet medlevare finns kvar därute,
de allra flesta trevliga sådana (alltså inte spanjorer).
 Våra sittplatser kräver en medtagen dyna men
är fortfarande vilsamma för kroppen att landa på
och för ögonen finns ännu strukturer, linjer
och färger att sysselsätta sig med.
Benen kan fortfarande bära mig runt på en 
uppfriskande runda längs slingriga stigar
och näsan hittar de mindre och svagare dofterna,
 de som annars ofta försvinner i överdådet.
Har du provat att titta på din trädgård gående 
baklänges med ficklampa i höstskymningen?
Jag lovar dig, du kommer att få idéer...

3 kommentarer:

  1. Vackra bilder! Gåendes baklänges lät ganska riskabelt i min kuperade trädgård...men kan tänka mig att man upptäcker nya saker. Blir ganska sugen att prova:))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga bilder. Att gå baklänges har jag inte försökt mig på men att gå från olika håll kan kanske ge samma upplevelse. Ha det fint.

    SvaraRadera
  3. Baklänges med ficklampa, ja det var ju en kul idé som måste provas! Fast vissst finns det mycket att njuta av även när man går framlänges i hösten. Fina bilder!
    Anette

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.