lördag 30 april 2011

Kinesen och jag

Nu njuter vi, min kinesvän och jag. Sitter och tittar ut över dammen och småpratar med de sex överlevande och de tre nyinflyttade guldfiskarna. De nya japanerna, koien, får vänta inne ett tag till på mer värme i vattnet.



Eller sticker näsan i tulpanerna och förundras över att de snällt kommer åter varje år med bara lite benmjöl som färdkost.
 
Under glasen spirar redan julens gotter: grönkål, morot och kålrot. Det är otroligt så fort det går i värmen! Men en natt med riktigt regn skulle inte skada...

8 kommentarer:

  1. Åh, så himla fint! En damm står högst upp på min önskelista!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det ser ut hos dig. Ja tänk bara vilket liv din kommentar hos mig om virkning blev till, både fågelholk och hängmatta och det är ju bara fantasin som sätter gränser. Är sååå glad över inspirationen du gav. Tack. Ha en riktigt fin helg/Gela

    SvaraRadera
  3. Ja tack en del regn under natten vore ju suveränt!Men jag vattnade lite i går det som jag satte i höstas.Känns som det behövs nu!
    Trevlig Valborg!

    SvaraRadera
  4. Så fint med vattenstenen. För visst kommer det väl ut en rännil ur stenen? En mystisk damm som sätter igång fantasin...

    Ja, nu har firrarna vaknat ordentligt - roligt! Våra tre störar far runt som jag vet inte vad - är väl glada i största allmänhet. Även koiarna är livfulla, dock lite mer värdiga i sin simstil.


    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Mmm...så fina tulpanrabatter!
    Ha en fin Valborg! /Bea

    SvaraRadera
  6. Ser ut att vara en klok och vis kines, du får säkert bra svar :)
    Vad mysigt det ser ut runt din damm. Jag måste rensa min och få dit fontänen, i min damm simmar inga fiskar....den är för liten :/
    Ha en fin söndag/Stina

    SvaraRadera
  7. Vad det ser rofullt ut vid din damm! Det måste vara en härlig plats att sitta o filosofera vid.
    Tack för tipset om måbär! Det var inte en växt jag hade tänkt på. Nu har jag läst på lite och den verkar ju kanon där. Den "lilla" detaljen att den inte drar till sig getingar, hade jag inte tänkt på när jag drömde om kaprifol o rosor. Nog så viktigt när man vill njuta i en berså. Sen är ju måbär tålig och det är ju lerjord och halvskugga där så det blir ju perfekt! Att den grönskar tidigt är ju också en fördel.

    SvaraRadera
  8. Vacker plats att meditera på.
    Tulpanerna är underbart fina just nu. Kunde inte motstå utan plockade in en stor bukett idag.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.