torsdag 14 april 2011

Knölarnas afton

I kväll har jag varit i växthuset och rotat igenom mina övervintrade knölkrukor. De har stått i ett mörkt, kallt garage och verkar ha klarat sig bra. Med ny jord, lite benmjöl och några vänliga ord så ska de nog ta fart igen.
Arisaeman (stavas det så?) hade satt fyra småknölar som fick flytta från mamma. Dahliorna hade en del ruttna knölar men tillräckligt med friska för att bli tre krukor, två "Chic" och en "Bishop of Llandaff". Även blåsalvian mådde bra och var dubbelt så stor som i fjol. Kvar blev gladiolerna. De får jag sätta imorgon efter att ha fixat mer jord...
Utanför växthuset, i en kraglåda, står de krukor som övervintrat i komposten. Alla har inte kommit igång än, men jag tror de har klarat sig bra även de tack vare all snö och att både höst och vår varit rätt torra.
Även inomhus på salsbordet står knölar och groddar sig. Jag har fallit för reklamen och testar i år potatisen Amandine som sägs vara så fantastiskt god.

6 kommentarer:

  1. Det är kul med knölar - om de inte blir dåliga under vintern...hade otur med mina i år, de hade möglat...gjort fel på ngt sätt trots att jag vinterförvarade dem som jag alltid gjort...Lycka till med alla dina!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Blåsalvian var en nyhet för mig att den går att övervintra.
    Jag måste också få ner mina dahliaknölar och oxalisar....det är mycket nu :)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  3. Längtar till mitt växthus går att gå in i och titta på tillväxten!

    Trevlig helg, Marie

    SvaraRadera
  4. Åh vad mysigt det ser ut!Jag längtar ut till mitt växthus men kommer inte riktigt fram var jag vill just nu..
    Kram från mig!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin tid när vi kan rota bland våra krukor och knölar :)
    Ha en fin helg! /Bea

    SvaraRadera
  6. Knölar är kul, det blir oftast bara fler & fler. Bishop of Llandaff är bara så fin, en riktig klassiker!
    Ha en riktigt fin helg,
    Lydia

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.