måndag 30 januari 2012

Fylld röd kamelia

Nu blommar hon! 
Kameran var inte överens med mig om rödtonen så hon ser rosa ut, men jag lovar att hon är röd.
Lite spännande att det är flera "flockar" med pistill och ståndare som tittar ut mellan kronbladen!Visst brukar det vara EN fluffig knapp i mitten?
Det var tänkt att jag skulle rensa undan fallna blad och börja klippa bort det torra i uterummet, 
men jag och ryggen behöver pausa ofta så det blev rätt mycket kameliaförundran.
 Hur många blommor trängs egentligen där vi i förstone endast uppfattar det som en?
Jodå, det blev en hel kasse skräp ihopsamlat också och några rangliga pelargoner nerklippta, men hur kul blir det på bild?
Är det förresten någon som vet hur chokladblomman ser ut under jord?
Vår har inte fortsatt grönska, fast jag hört att man kan övervintra den, och nu lossnade hela "ruskan" när jag skulle plocka bort blad. 
Är det en knöl att hoppas på kvar i krukan eller bara döda rötter att mata komposten med?

4 kommentarer:

  1. Så vacker! Jag kan tyvärr inte ge dig något råd om chokladblomman så jag njuter lite mer av dina bilder.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Åhhhh vad fin hon är :-)
    Helt otroligt.
    Tänk vad mycke skräp det blir när man rensar.Brukar oxå använda mig av en pappkasse som jag till våren lägger i den slutna komposten.Brukar ha en del kassar i vedboden till våren.
    Choklad blomman har nån slags rotliknande knöl.
    Jag brukar tömma krukan o leta fram den o plantera på nytt.Men nått år var det tomt i jorden...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  3. Vad fint att få se din röda kamelia. Jag gillar oxå dina blåbärslyktor. Ha det gott/ Pia

    SvaraRadera
  4. Smuk.
    Jeg kan ikke hjælpe, men tak for kigget.

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.