onsdag 14 mars 2012

Nyvaken näsa

Tänk, näsan bara är där. Oftast märker man inte särskilt mycket av den.
Om man inte är förkyld förstås.
Eller någon eldar sopor eller pannkakor.
Men nu på våren jobbar den för fullt!
Den insuper ångorna av fuktig jord efter årets första riktiga regn.
Lukten av surt gräs och hundskit när jag går min promenad ner mot butiken.
Den kittlande lukten, på vippen till nysning, från kudden i växthussoffan när jag tar igen mig mellan rabattrensningarna.
Dofterna av honung när jag kliver ut i uterummet och penséerna har stått i solen ett tag.
Grannarna tror väl att det är för att jag har ont i ryggen igen som jag kryper runt på alla fyra, men det är de små blomnära dofterna jag vill åt...
Jag skickade ympgrenar till Ingela och fick fina frön i utbyte. Tack! Ännu mer skoj att pilla med!
Men när de ska i jord så är det bäst näsan håller sig lugn och inte nyser iväg allt till samma kruka!

3 kommentarer:

  1. Din beskrivning är härlig:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Så rätt! Våren är ju så mycket men just det där med dofterna...japp! Det bästa med våren är nog ljuset på kvällarna och så dofterna. Tror jag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Visst är dofterna sååååå viktig!! För mig är det viktigt att min trädgård doftar!! Det är halva nöjet att gå längs trampstenarna som har timjan mellan sig, lavendeln som stryker längs benen, tobaksblommorna, nässelvattnet ja den doften klarar jag mig utan men den försvinner ju fort när man blandar ut den...
    Nej nu ska jag surfa vidare. Skall få hit expertis idag för att få hjälp att lära mig ympa ser så fram emot det. Önskar dig en härlig dag/Gela

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.