måndag 16 april 2012

Nu har jag rakat bocken!

Idag var det ÄNTLIGEN varmt och torrt i luften!
I vilken ände skulle jag börja...
Det blev pallkragarna som fick lite handpåläggning.
Gamla fönster är toppen men passar inte så bra i måtten så jag testkör en "bortgjord" drivbänk på ena lådan.
Köpte den i förmiddags och funderar på om man kan olja/tjära träet utan att kanalplasten tar stryk rent kemiskt?
Någon som har erfarenhet?
Tur som en tokig har jag haft och fått fler kragar av en bekant, så nu skulle två lådor till iordningställas.
Först fodrar jag kanterna med uppsprättade jordsäckar.
Därefter fyller jag med höstens löv och gamla kvistar.
Det var då jag kom på att bocken stod orakad i hagen! Det räckte fint till båda lådorna. Sedan på med nästa krage.
Nu återstår att blanda köpejord, läs billig påstorv, med egna leran till en inbjudande bädd åt de små. Men det får vänta lite. Inte värt att fresta ryggen för mycket en och samma dag.
En fika med nosen i solen och fötterna högt måste ju också få sin tid.

10 kommentarer:

  1. Kanalplasten tror jag är ganska tålig. Den används flitigt på mitt jobb i dekorer och det limmas och målas på den så det ska säkert inte vara någon fara.
    Ser fint ut!
    Ha det...
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Gode billeder.
    Tak for kigget.
    Ha` en god aften.

    SvaraRadera
  3. Oj oj oj, nu blev jag sugen på att förnya i pallkragslandet. Fiffigt det där med plast innuti - annars blir de lätt jordfrätta. Och håller inte så länge.
    Hej från Törnrosa
    PS är du med i STA? DS

    SvaraRadera
  4. Oj så fina projekt du har på gång! Och så mycket det blommar hos dig! Blir riktigt avis...
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Såg just hos Ullis i Blomsterbo att du också tänkt dig till Västerås i morgon kväll. Du får hänga en skylt kring halsen så att jag hittar dig! Fniss
    Törnrosa

    SvaraRadera
  6. Sååå härligt att läsa känner mig som hemma här med de återanvända plastsäckarna riset i botten och vad man får tag i och sen blanda jord. Just nu håller jag på att gräva för en damm så det blir mycket härlig mylla över till att fylla på med i bäddarna. Men guuuuuu vad kroppen värker!!!efter en dag i trädgården. Var sååååå roligt att träffa dig på mässan. Kram /Gela

    SvaraRadera
  7. Det var minsann en snäll bekant som ger dig pallkragar :-) Jag ska försöka engagera någon att hjälpa mig att hämta/köpa kragar hos en firma i industriområdet här intill. Att vara hobbyodlare utan bil kan vara knöligt ibland.

    SvaraRadera
  8. Åhhh vilken bra påminnelse att grunda med löv och klipp !!
    Har ju 7 st gamla militära degtråg som skall fyllas till köksträdgårdens odlingar !
    Mina komposter har nog stått för soligt och sedan har dom inte blivit omgrävda så det passar ju bra att tömma dom och börja om på nytt !
    Här har vi också lerjord som skall tas tillvara från rosrabatten som skall bli framför växthuset så det blir perfekt att blanda med som du gjort !
    Ha det så gott !
    kram/Isa

    SvaraRadera
  9. Vilka fina tips du delar med dig av .
    Och julbocken som blev rakad:o) det var kul.Återvinning efter jul.

    Pallkragar är toppen. Smidigt och enkelt.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  10. Hoppas du fick sol på näsan idag, här har det haglat massor idag... blev iskallt ute!

    Lycka till med odlingen!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.