måndag 9 april 2012

Papper och penna

Det är fortfarande för kallt för att trädgårderandet riktigt ska ta fart. Men solen skiner, så ut måste jag!
Att gå runt, eller för den delen sätta ändan på en av alla våra sittplatser, och anteckna och skissa allt som dyker opp i huvudet är både rofyllt och inspirerande. Med vantar på och sittlappen redo i fickan.
Det blir ofta VÄLDIGT mycket funderingar och idéer och så hamnar de bland alla andra papper i ena änden av trädgårdsjournalen.
De ligger där och mognar. Att ta fram dem någon gång per år och ögna igenom allt ger mig nöje en gång till.
Så många tokidéer som jag skakar på huvudet åt. Och en och annan som återuppstår som ett riktigt bra projekt. Se till exempel på våra komposter och bröthörna.
Det är tur att grannen har sitt garage och carport där så de inte behöver se eländet.Att ha en del av trädgården som ser ut så här får man ju skämmas över! Den behöver verkligen göras om på nå´t vis.
I anteckningarna har jag hittat en riktigt gammal tanke om hur man skulle kunna organisera komposterna och få till en upplagsplats för allt det där "bra och ha-joxet". Den får ligga framme ett tag för att se om den tål sol eller vittrar sönder till tankedamm.
För att du inte ska behöva ha den trista röran kvar på näthinnan, visar jag en bild på den lilla söta vivan som jag fick som påskgodis av lilla syster. Hon räddade den ur mammas rabatt när vi städade ur dödsboet och den har förökat sig och trivts hos henne. Nu hoppas jag att den ska trivas också hos oss.

6 kommentarer:

  1. Ja, det är ju så mysigt att gå runt och fundera kring projekt och hur man vill få till det.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Det finns nog en "skrothörna" i varje trädgård tror jag .. någonstans måste man ju bra-och-ha-sakerna och komposten !

    Funderar också just nu hur jag skall kunna gömma komposterna .... tror det skall få bli en armeringsmatta som kläs in med klätterväxter i den nya köksträdgårdsavdelningen och bakom där får komposterna vara kvar ! Egentligen är dom ju viktigast för hela trädgården ... när man får dom att funka .. vilket jag inte riktigt fått än !

    Ha det så gott och lycka till med planeringarna !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Ja, goda idéer kommer och går. Jag tycker nog att en stor del av nöjet är att just komma på bra planer för hur man vill ha det. Sen är det ju inte alla som blir nåt och tur är väl det, hos mig skulle det nog bli alldeles för fullt av pergolas, spaljéer, m.m. annars.

    Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Det är en bra tid nu till att tänka o klura!Mycke sånt för mig med just nu...
    Så söt lite primula ett rart minne :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Finns det inte en 'bröthörna' i alla trädgårdar? Huvudsaken är väl att den inte är placerad så att man ständig behöver passera den.
    Må så gott önskar Eva

    SvaraRadera
  6. Tror nog att de flesta har en liten fulhörna som man inte vill visa upp. Själv slänger jag in skiten i carporten tills det är dags för tippen nästa gång.

    Våra komposter har jag precis bredvid planteringsbordet som är fastmonterat på carportens baksida med ett litet tak över. Ganska praktiskt.
    Jättesöt liten vårblomma förresten!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.