måndag 8 september 2014

De blommar nu!

Vår trädgård är inte en sådan fylld med blomning.
Särskilt så här års känns det mest som en förvuxen grön djungel.
De flesta växterna blommade i försomras och i år tog
torkan udden av de som räknas till högsommarblomningen.
Höstblommarna kastade sig snäckorna över så fort det kom lite fukt.
Men en och annan kämpar på och vill inte ge opp
även om dagarna blivit både kortare och svalare.
Bladen på näckrosen börjar gulna och bli mjuka.
De lossnar och flyter kring när fiskarna betar.
Jag håvar in dem och halvruttna frökapslar nästan dagligen.
Ändå fortsätter den att blomma med nya knoppar!
Den gillar visst nya dammen.

På kullen under pilen är det något rött som flämtar till i ögonvrån.
 Vallmofröna som glömdes bort blev alldeles för sent sådda.
Sedan kom torkan och jag trodde inte det skulle hinna
bli någon blomning över huvud taget, men nu är de igång!

Är de sötare än vanligt eller är det månne
bara ögonen som saknat dem så?

4 kommentarer:

  1. Ljuvliga näckrosor! Vi har köpt en näckros för första gången i år. Några blommor har det blivit och visst är de alldeles ljuvliga!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. De är fina, de där mindre sortens vallmo, vad de nu kan heta!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Vad fint med blommande näckrosor. Jag övervintrade våra 3 i garaget förra året istället för att låta dem stå kvar i de alldeles för grunda dammarna som jag alltid gjort tidigare. Varför kan man fråga sig? Inte en enda blomma ifrån någon av dem. Knappt blad heller?? Så i år får de stå kvar :)

    SvaraRadera
  4. Här är det också mycket grönt just nu.. Vallmo har jag aldrig sått.
    Ska försöka mig på det nästa år tror jag.
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.