måndag 15 september 2014

Frukt och bär

"Allt är inte guld, som glimmar."
Somliga bär i trädgården har vi bara till lyst.
De går inte att äta, mer än möjligen en gång,
men de glittrar så fint i grönskan.
Som ett stort blåbär ser Ormbärsbäret ut.
Det räknas som giftigt, äter du fem eller fler
blir du riktigt dålig i magen så håll uppsikt över
både dem och nyfikna barn och vuxna.
 Vippramsens bär är nog inte heller så bra att äta.
Giftinformationscentralens hemsida ger ingen
information men låt den vara bara vacker.

Inte heller feberrotens bär bör du äta,
men de ser kanske heller inte så lockande ut?
 Korstörelns frukter såg saftiga och fina ut för en vecka sedan
men nu har de skrumpnat och blottar sina stora frön.
Några får självså sig och resten tar jag in över vintern.
Vårt rosenhallon står i slänten mot altanen.
Det var en liten pinne när jag fick den för ca 20 år sedan
men nu har den tagit över slänten rejält.
När vi byggde orangeriet försökte vi gräva bort den
men den hade väldigt rejäla och envisa rötter och kom tillbaka.
Så till den milda grad att den nu också sätter frukt!
Bäret går antagligen att äta, det är ju en Rubus,
men vi har riktiga hallon så det räcker.
Den här sammetskudden får blomflugorna vila på.

5 kommentarer:

  1. Vackert med alla bär på hösten även om långt ifrån alla är ätliga.

    Nu tänkte jag försöka spåra varifrån den konstiga extratexten kommer ifrån genom att kommentera från olika datorer.
    Om min kommentar ser normal ut vore det jättebra om du ville ta dig tid att svara på det. Från stationär A.

    Allt gott

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det är jag igen som testar. Nu från mobilen. Följer det med nån extra text?
    Anette

    SvaraRadera
  3. Hej
    Härligt med så många vackra juveler i trägården.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Och nu kommer jag med min tredje kommentar för att kolla om du ser mer text än vad jag skrivit. Skickat från stationär B.
    Tacksam om du ger ett utlåtande vid tillfälle.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Har alltid tyckt rosenhallon är så vackra, gillar de skära blommorna men har inga i min trädgård. Kanske är det tur med tanke på att de är så invasiva.... Fantastiskt vackra bär du visar :) Kram /Carolin

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.