måndag 28 april 2014

Vad gör man...

...en solig helg i april?
Joxar i trädgården förstås!
Herr O har grävt för nya dammen,
så gott det gick nu när leran börjat torka till betong. 
När kärran vart full knäppte han med fingrarna och
vips så lufsade lilla jag dit och körde iväg leran.
Det hamnar ett lass här och ett lass där,
lite varstans där det får plats.
Mellan kärrorna stod jag och tog hand om alla mina små
som köat för att få eget boende.
Bra att jag har Hammenhögslådor att ställa allt i
men VAR ska jag ställa lådorna!?
Orangeriet är fyllt, växthuset är fyllt,
om jag inte kånkar ut soffan förstås...
När vi inte orkade längre tog jag en tur
till ängen för att leta liljebaggar.
Jodå, hittade tre stycken.
 Och så föll ögonen på denna!
För bortåt 20  år sedan fick jag 
en liten gulsippeplanta av en bekant.
Den försvann efter bara tre år.
Nu stod den här lille ensam på ett helt annat ställe
och kände sig annorlunda.
Alla runtom var vita eller rosa.
Kan den ha krupit under jorden 
utan att blomma på alla dessa år?

6 kommentarer:

  1. Jädrans, aldrig får man vara bäst! Jag har bara hittat en (1) liljebagge hittills i år. Men jag har hittat ett riktigt snäck-näste under ett gammalt visset rabarberblad.

    Ha det gott - och fortsätt kärra!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Och jag måste vara obäst. Har inte hittat en enda liljebagge! Fast det är kanske bra ;)

    Bra joxat förresten!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  3. Härligt trädgårdsliv ni har. Här är också torrt som bara den.
    Det där med plantor känner jag igen men är inte riktigt där ännu.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Tittade i min Lund på mina krollliljor. Och visst fanns det 3 st liljebaggar där.... Men inte längre! Ska bli roligt att se följebilderna på dammen.
    Ha det bäst.Åsa

    SvaraRadera
  5. Så många plantor att ta hand om! Jag bär ut och in men måste nog snart våga lämna dem i uterummet över natten. Konstigt, köpta plantor trycker jag glatt ner i jorden utan tanke på nattens temperatur, men självsådda ligger det så mycket omsorg bakom så jag pjoskar med dem!
    Den söta gulsippan har nog väntat och längtat tillbaka!
    Härligt med dammbygge!
    Annika

    SvaraRadera
  6. Känner igen arbetsfördelningen. Han gör det jag absolut inte orkar med och knäpper med fingrarna när han kommer till lättare moment.
    Härligt när gamla bekantskaper dyker upp igen!
    Lycka till med alla sådderna!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.