lördag 15 augusti 2015

Bättre sent än...

Det är alltid lika spännande att komma åter 
till trädgården efter några dagar i stugan.
Den här gången hade buskmagnolian fått för sig 
att det behövdes en liten blomning till.
Javisst, varför inte, det är inte höst än!
Slingerkrasseblandningen hade kläckt fram ännu en
omgång fantastiska blommor, denna var allra vackrast.
Hoppas den sätter rikligt med frö så jag har till nästa säsong.
Dessutom hade det faktiskt inte regnat på flera dagar
(kors i taket!!!)
så nu skulle bevattningssystemet jag anordnade i
pallkragarna i våras äntligen testas i "skarpt läge". 
Jag har grävt ner slingor av droppslang i lådorna.
 Vanlig trädgårdsslang skarvar droppslangen över gångarna,
och där lådorna står intill varandra har jag dragit droppslangen 
genom en tät grov slang för att slippa att brädorna suger i sig vattnet.
Det verkar fungera så som det var tänkt och
jag hann bärga lite vitlök under tiden. 
Svanlöken talar om när det är dags genom att
sträcka på halsen och lyfta näbben i vädret. 
Nu hoppas jag att värmen stannar ett tag
så det regntrötta i lådorna tar fart och
blir något värt att skörda.
Just idag ser det lite taffligt ut...

5 kommentarer:

  1. Bevattningssystem minsann! Så fiffigt! Det borde jag satsa på i växthuset nästa år. :-)
    Så fint det blommar hos dig!

    SvaraRadera
  2. Nej, absout inte höst, kanske högsommar...och visst är den trevlig M. sieboldii som gärna bjuder på en omgång blommor till under säsongen.

    SvaraRadera
  3. Nej, nej, nej, så sant, så! Här är det inte höst, men väl skördemånad och jag måste också blogga igen snart! Har bara samlat på mig bilder senaste veckorna! Kram

    SvaraRadera
  4. Här har en Backsippa, en Iris och en Rhododendron blommat om med enstaka blommor. Trevlig påminnelse om tiden som har varit. Och nu är det ju alldeles ljuvligt. Inte alls höstlikt, snarare sommar "på riktigt":-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  5. Vilken bonus med en andra magnoliablomning! Fiffigt bevattningssystem och kul när uppfinningarna funkar. Här går det minst en timme till vattning varje kväll. Spridaren får gå över vissa delar medan alla krukor, amplar och hinkar måste handvattnas.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.