fredag 28 augusti 2015

Oj då!

Det blåser idag.
När det blåser händer det att man får höra ett knak.
Idag kom knaket med ett brak från vårt äppelträd.
Kanske inte så konstigt när grenarna ser ut så här.
Jag har kartgallrat, men sorten Karin Schneider
sätter nästan alltid så vansinnigt med frukt.
Tur att det bara är några inympade grenar
annars skulle jag inte orka ta hand om allt.
Resten av trädet är Gyllenkroks astrakan som 
turligt nog inte får lika tätt med frukter.
Ett till ojdå var dammens pump och filter.
När jag skulle mata fiskarna så såg jag att de stod och kippade.
Kommen fram till vattnet kände jag hur illa det luktade.
Alla nedfallna körsbär hade antagligen börjat jäsa på bottnen. 
En timme och många liter sköljvatten senare 
sprutar syrerikt vatten ner till dem och
jag har håvat ur några hinkar jäst dy.
Du får föreställa dig geggan för
jag ville inte ta i kameran med de händerna.
BLÄ!!! Jag förstår att de inte mådde bra.
Nu, mina söta, hoppas jag aptiten återvänder.

3 kommentarer:

  1. Hej !

    Oj, vad äpplen du verkar få :) ...i år får vi nästan inga. Våra tre olika äppelträd har aldrig sett mer angripna och skruttiga ut..jag skyller på vädret som har varit och att det var äppelår förra året !

    Vad roligt att få ett namn på mina gula " rudbeckior " ! Härligt med perenna solrosor, då passade de ju in i gårdagens blogg tema desto bättre ! Tack för hjälpen :) Man lär sig något nytt varje dag...
    Hoppas du har en trevlig helg trots jäst bottenslam !
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Ser fint ut med alla äpplen och gott att ha ett lager till vintern. Här blir det inte många i år. Det fanns nästan inga insekter när de blommade.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Vi har dåligt med äpplen i år och de som är ser inte fina ut. Tråkigt med dammen, tur att de blev ordning i det igen.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.