måndag 2 januari 2012

Dripp, dropp

Åh, detta vatten!
Nu har jag det omkring mig igen, överallt, vattendroppar.
Jag sveper julklappsfilten kring mig i fåtöljen där jag sitter i uterummet och hör dem drippa på taket.
Lådan med frön har jag i knät för att plocka i ordning inför kommande sådder, men tankarna svirrar iväg med skvalandet utanför.
Droppar av vatten, kan de sägas vara goda eller onda? Hur ska jag förhålla mig till dem?
Många droppar fyllde någons lunga i Thailand för flera år sedan,  var det de som drog iväg leran utanför Trondheim?
Några andra fick vår sallad att sträcka på sig, var det de som släckte törst i Biafra?
Kanske är det så, att bara det som har en vilja att styra sitt varande utifrån kan vara ont eller gott?
Har vattendropparna en vilja?
Så besvärligt det blev, måste jag avgöra om vatten är livgivande eller dödsbringande?
Jag bestämmer att det får vara ett sådant där underbart mysterium som resten av skapelsen, inte menat att begripa.
Låt det skvala på och pilla vidare i frölådan istället.
Jag behöver visst fler luktärtsfrön?

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Mycket fina tankar kring vårt livgivande vatten!!
    Här faller dom i kristallform idag och sluter sig tätt kring husknuten och på ställen kladdar igen fönsterrutan. Fyy...jag vill inte ens gå ut!
    Tror jag fördjupar mig i frökatalogen!
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Oj, jag blev helt salig då jag hittade din blogg! Bilder, tankar, allt lika härligt. Gillar "tankevolter", (som jag kallar det) dina tankar om vatten. Kanske är det så med vatten som mycket annat: allt i för stor mängd kan skada.
    Hej från Törnrosa, utanför Enköping.

    SvaraRadera
  3. Härliga och fina ord du skriver om vatten, efter att ha varit utan vatten i en vecka så älskar jag vatten. Tack för att du tittade in hos mig så att jag fick titta in hos dig. Lycka till med fröna... Pia

    SvaraRadera
  4. Oj, det var djupa funderingar..

    Känns lättare att välja luktärter... men ska det vara vita eller rosa...dubbla, doftande... många svåra val;)

    Lycka till!

    Marie

    SvaraRadera
  5. Ja det där vattnet...här töar snön bort som kom i söndags.
    Har också en låda med sparade frön. Blev allt lite sugen att se vad som fanns kvar:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Smukt billede af vanddråberne.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.