onsdag 8 augusti 2012

Fy så hemskt!

När jag vände mig om så låg där en hoprullad igelkott vid komposten.
Yippee!!!
De har inte visat sig hos oss på flera år,
underbart att ha en tillbaka!
Men vänta...
Det ser ut som den fastnat i eltråden på vildsvinstängslet.
Fastnade den nyss eller i natt när strömmen var på?
Efter att ha väntat i en timme var det bara att konstatera:
den hade försökt kliva över istället för att krypa under 
när den skulle fram i natt.
Hoppas den slapp lida, att första stöten 
stoppade det lilla hjärtat snabbt och "smärtfritt".
Men nog är det trist.
Enda stället på staketet som är något lägre, 
precis där skulle den förbi...

8 kommentarer:

  1. Stackars liten:-( Men kul ändå att ni har igelkottar hos er. För om det finns en borde det väl finnas flera, eller?

    SvaraRadera
  2. Oj, det var tråkigt!
    Ha det gott /bea

    SvaraRadera
  3. Oj, stackars liten.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  4. Sådant som händer, tyvärr. Hoppas han får det bra i igelkotthimlen.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Stackars lilla igelkott... Vi har haft en liten igelkott hos oss nu í sommar som vi har matat många kvällar. men förra veckan hittade jag den precis utanför huset, överkörd.. Så sorgligt.. Ha det bra!

    SvaraRadera
  6. Vi har också upplevt liknande för många år sedan, så därför togs elstängslet/nätet bort. Det var tänkt att hindra kaninerna att kalasa på köksväxterna, men efter ett par döda igelkottar, så åkte det bort!

    Så enkelt är det förstås inte när det gäller att hålla vildsvin borta. Då behövs ju stängslet.
    Kanske går det att höja tråden litet i stället, så att igelkottarna går fria under?

    SvaraRadera
  7. Jag håller med...det var synd om den lilla igelkotten...men sånt är ju livet...den ger och den tar...Karla.

    SvaraRadera
  8. Åh, så tråkigt...
    Jag vet inte varför, men just igelkottar är man ju så himla förtjust i. De är hemtrevliga! Och man ser dem ju så sällan!

    För ett par år sedan var jag med om en liknande upplevelse. När jag skulle packa ihop nätet över jordgubbslandet så satt det fast en död igelkott i det. Den hade trasslat in sig och förtvivlat försökt komma loss. FY vad jag blev ledsen när jag hittade den!

    Kram // AH

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.