söndag 14 oktober 2012

Lättgrävt?

Lera...
Efter allt regnande denna sommar
är den onekligen lättgrävd.
Som rumstempererat smör.
Men så TUNG!!!
Det är säkert fyra gånger så mycket vatten
 mot vad det brukar vara i varje spadtag.
Men man måste ju ta hand om sina reainköp och annat.
Spaden glider fint ner i geggamojan,
jag lyfter (med benen, jodå, inte fresta på den trasiga ryggen)
och tippar bladet. Men leran sitter kvar.
Skrapar av den med stövelkanten.
Skrapar rent stöveln mot kanten på planteringen.
Skrapar rent kanten med lilla spaden.
Torkar av lilla spaden med handsken.
Handskarna blir snabbt genomleriga
och får hängas på tork. 
Tur jag har flera par!
 Herr O fixar kaffe och jag knagglar iväg 
med platåsulor av lera under stövlarna 
till en välbehövlig paus.
Man undrar,
hinner vattnet försvinna tillräckligt långt ner i backen?
Hur mycket växter kommer frosten att skjuta opp i vinter?
Jag räknar med tjälskador både här och där.

12 kommentarer:

  1. Vilken fin hatt! Har inte tänkt på att så mycket vatten i jorden kan ställa till problem men det har du ju helt rätt i.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Lera är väldigt jobbigt att gräva i, vi har också lerjord här, konstigt nog blandat med skikt med bara sand ... men vi får trösta oss med att leran har mycket näring, och rosor frodas! Dock inte hos mig, vet inte varför ...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jag har samma problem och funderingar som du. "Allt" är lerigt och jag är orolig för övervintringen av en del växter.
    Ser för övrigt att du också får hål på "långfingerfingret" i handskarna.....det känner jag också igen, ha-ha.
    Hoppas, hoppas, hoppas att vi får en snäll vinter nu.....det är vi värda efter denna blöta sommar!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja lerjord är både på gott och ont. Liksom sandjord... som jag har.

    Hoppas att du slipper för mycket tjälskjutning i vinter.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Usch ja,lerjord är tung att jobba med,hade det på min koloni jätte jobbigt,nu har jag sandjord betydligt lättare att gräva i men mycket jobb med att tillföra näring och fibrer
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  6. Hej på dig!

    Ja det är inte lätt att gräva just nu och jag hoppas verkligen att allt vatten hinner försvinna innan tjälen kommer. Suck...
    Vilka läckra bilder du bjuder på man blir liksom glad...

    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Ja, nu är allt så genomblött, att ingenting går att göra annat än ngn ogrästuva som får ett spadtag för att försvinna långt bor, tyvärr kommer det bara fler och fler :)
    Må gott /bea

    PS Rolig bild med alla handskarna !

    SvaraRadera
  8. gillar bilden på alla handskarna...gräver även jag men efter kirskålsrötter, tur att de är vita.

    SvaraRadera
  9. Usch ja, leran är jobbig, jag orkar bara gräva några spadtag sedan är jag trött... Paus med kaffe låter perfekt!
    Lycka till med grävandet!
    /Katarina

    SvaraRadera
  10. Usch för att gräva i lerjord, det har jag som tur inte överallt. Fin rad med hanskar, det behövs :-)

    /Liv

    SvaraRadera
  11. Häftigt klädstreck, jag menar, handskstreck.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Ha ha jag tror du slår mig vad gäller hanskar o jag har många om man säger så :-) Gudars vilken fin solhatt!
    Jag skulle gärna visa den i min grupp på Facebook om jag får?!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.