onsdag 17 juli 2013

Gropigt värre

Jag är i en grop-period.
Det började så här:
Jag var till plantskolan för att köpa 
en kompletterande regnbågsbräken men de var slut. 
Bredvid mig stod ett par som ville ha strutbräken
men det fanns inte heller.
Då sa jag att de kunde hänga med hem till mig
för jag hade några små sparade, "man kan ju inte slänga levande liv", sa jag.
Varpå de svarar att de just varpå väg att slänga fyra rhododendron.
Raskt föreslog jag ett byte: rhododendron mot strutbräken och kanske något mer ur"gömmorna"?
 De kom efter en stund med fyra taniga rhododendron 
och for hem med ett gäng strutbräken och en bit hosta.
Jag grävde gropar och satte nykomlingarna borta vid lunden.
Och nya "stjälpredan" Asta var förstås med och inspekterade.
Roligast var när matte vattnade.
Det var faktiskt riktigt lättgrävt i den torra leran.
"Cementen" har torkat till poröst pulver
så idag fortsatte gropgrävandet med flytt av gamla måbär.
De fick inte vara med på bild för HU så risiga de var!
Förhoppningsvis trivs de bättre som fortsättning på oasens häck 
än som risbuskar under kastanjen.
Jag har nämligen fått en idé om kastanjen och baksidan av vår kulle...

5 kommentarer:

  1. Vad härligt med spontan byteshandel!
    Trevligt när alla kan bli nöjda.
    Ha det bra!
    Ulrika

    SvaraRadera
  2. Bra byteshandel! Jag har ofta tänkt i plantskolan, när jag ser att folk köper växter jag har i överflöd, att jag skulle erbjuda dem mina. Till ett mycket bättre pris!
    /Katarina

    SvaraRadera
  3. Vad rolig att kunna byta så :)Man kunde byta mer med varandra tycker jag!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Att byta växter är toppen! De taniga blir säkert frodiga snart av din omvårdnad. Låter som du har spännande saker på gång:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. :-) Helt underbart! Både byteshandeln och hur en omflyttning möjliggör nya planteringar.
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.