onsdag 23 oktober 2013

Tak och godnatt

Kylan och frosten trippar så sakteliga in i vår trädgård.
Än så länge har den bara tordat sig in på gräsplanen
men snart nog har vi den också inne under träden.
Jag har flyttat min sittplats in under tak
och i helgen fick de som stannar ute också tak över sig.
Här under bor en lite kinkig kobrakalla.
 För att hålla dammen öppen så inte fiskarna kvävs av rötgaser
låter vi pumpen spola i vattenytan.
Det blev så joxigt det året allt vart översnöat
 så nu får bron vara tak över vaken.
 Kuvösen är fylld med småttingar som blivit 
ordentligt inbäddade i torra lönnlöv.
Hoppas de sover gott och samlar kraft 
så de blir stora och fina nästa säsong.
 I det tömda kompostfacket har jag ställt de krukor 
som inte ryms eller trivs i orangeriet.
Också de får tak över sig.
Torra löv isolerar bättre än blöta.
 Och i år provar jag att lägga kanalplastskivor också över odlingslådorna.
Kanske maskarna hinner ta hand om gödseln redan i höst?
Och i vår kommer måhända odlandet igång snabbare ?
Ibland kan jag känna att jag har tur!
Då kommer tacksamheten över mig
och hjärtat går och ler en lång stund. 
Tänk så skönt att jag hann natta det mesta
medan löven var torra!

5 kommentarer:

  1. skönt när det är bäddat för vintern
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Härligt att vara klar med invintringen....kanske jag hinner det sista i helgen.

    SvaraRadera
  3. Så skönt att vara klar! Här är det lite kvar att fixa med, men jag hoppas hinna det i helgen. Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Inbäddade och nattade:) Vi håller tummarna! Har också några växter som behöver bäddas in och ha tak. Idag hann jag bara kupa de nya rosorna innan jobbet kallar.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Tänk vad härligt att känna sig nöjd med "nattningen"! Själv gör jag aldrig något på hösten,ja möjligen planterar något eller sätter en och annan lök, men jag nattar aldrig hos mig.....har en liten märklig grej för mig, att om det inte klarar vintrar och andra säsonger hos mig utan en massa extraarbete, då har det inte hos mig att göra....Jag är nog konstig....

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.