måndag 23 februari 2015

Försvinn!

Visst är ni vackra och välsmakande djur
men håll er borta från vår gård!
Jag begriper inte varför de inte kan mumsa på 
riset i skogen tvärs över  vägen?!
Som tur är kom jag ihåg var jag lagt de fiffiga burarna
av kycklingnät som jag gjorde ifjol till lökknoppskydd.
Du kanske inte ser knopparna?
Nja, de är varken många eller stora än 
men de sätter nog fart nu när tjälen försvunnit.
Sportlovet är över och jag har askat hallon och vinbär
så nu tycker jag snön kan försvinna helt och hållet den också.
Ska jag passa på och strössla ut dill och ringblommefrö också
innan barmarken tar över, så de kan dra nytta av den fukt som tövädret ger?
Man blir allt lite trädgårdsivrig när solen tittar fram
och marken "bubblar opp" mellan snösjoken.

5 kommentarer:

  1. Vilka fina hönsnätsburar ! Nu blev jag inspirerad, får ut på logen och riva efter hönsnätet :-) De små ligisterna härjar här också, men jag har lagt ut gamla trådkorgar från en förvaringshurts över krokusen så än har det klarat sig...men inte är det vackert, haha !
    Ha det fint ! Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. Usch och fy för rådjur!!! Våren tycker jag bättre om.....mycket bättre:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag har förstått att stängsel i alla former är det bästa skyddet. Kan man göra det snyggt som du, så är det ju nästan så man kan välkomna de små bambisarna...
    Ha det gott och hoppas du lyckas freda alla dina växter.

    SvaraRadera
  4. ... och varför kan de inte skrubba hornen på något annat än vinbärsbuskar, idegranar mm?????

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. De är söta :) men förstår att man inte vill ha dem på gården. Åh knoppar innebär hopp! Och snö ska bort, och våren ska fram, om jag fick bestämma.

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.