måndag 29 februari 2016

Efterlysning

Jag ser dem vid motorvägskanten 
när jag susar förbi på väg hem.
De stora gråduniga videkissarna 
 på sina vackert rödbruna kvistar.
Det är inte den vanliga vilda salixen
utan en av människor planterad.
Daggvide, Salix daphnoides ssp. acutifolia.
Jag önskar jag hade en växande på tomten!
Jag kanske är tokig som vill plantera vide, 
de är kända för att bre ut sig, 
men vid stugan finns både
 gott om plats och fuktig mark.
Råkar du ha en kvist som kunde
 trivas hos oss så tar jag tacksamt emot.

3 kommentarer:

  1. Tyvärr, fick för några år sedan en rödstammig med rosa viden på men den försvann...lika bra för här finns det pilpest. Men de vilda är bra för våra bin.

    SvaraRadera
  2. Jag har ju Sälg som du kanske har sett i ett av mina senaste inlägg ? :D Det finns säkert något litet träd att gräva upp till våren när tjälen har gått ur marken om du kommer till Salatrakten :D Men det är ju den där vanliga...ingen Fancy pancy :D Tyckte jag skymtade lite vitt i topparna på de stora träden men det är för tidigt än...man får vänta som med så mycket annat ;)
    Ha det så bra !
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Jag har inte sett en enda videbuske ännu, vilket sannolikt beror på att bönderna blivit så "bra" på att rensa diken och kanter. Det drar ihop sig till videkris...
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.