tisdag 6 september 2016

Gråärtskörd

Nu skramlar gråärtorna dubbelt i baljan!
Både på buskarna (heter det så?)
 och i min skördebalja.
Jag tar tillvara varenda liten en eftersom
 det är en kulturarvsort på utgående.
De riktigt gula blir utsäde till nästa år,
 de gröna förväller jag lite och fryser in.
De är inte lika söta i smaken som t.ex. salladsärtor 
men duger utmärkt som tallriksgrönt.
Eller så kan jag koka grön ärtsoppa. Gott!
De torra är vackert ådrade så kanske 
skulle jag trä mig ett armband...
Vill du ha några ärtor?
Jag lottar ut en påse.
En lott för vardera;
du kommenterar detta inlägg,
 du är följare, 
du lägger en länk på din sida.
Fredag sista september drar jag vinnaren.
Mer ärtor åt folket!

6 kommentarer:

  1. Jätte fin bild på ärtskidan! Ett armband låter kul:)Bra att de gamla sorterna bevaras och används.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Så underbart med egen skörd och ärtor är verkligen en delikatess!
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Så underbart med egen skörd och ärtor är verkligen en delikatess!
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Grön ärtsoppa var det länge sedan jag åt. Bra att du tar hand om kulturarvet.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Hej tant Otteskrufvs! Kul att du tittade in hos mig!
    Ja vattenfallet ligger vid Pilgrimskapellet i Järfälla!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra skidor och sista bilden blev ett härligt stilleben. Ärtan lät spännande, kan man få tag i kulturarvssorter någonstans?

    Carina

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.