fredag 21 april 2017

Polis och tjyv

Ska jag kalla dem trafikpoliser eller kvarterspoliser?
Skatorna är VÄLDIGT observanta.
De talar om för hela kvarteret så fort
någon av katterna i området är i rörelse.
Stackars lilla Asta, i förrgår kom hon in
och hade blivit attackbajsad av dem.
Helst vill hon bara gömma sig i växthuset,
 ligga där och sova och hoppas de är borta när hon vaknar.
Jag går dit för att sällskapa en stund med henne.
Det går ju inte att rensa planteringar hela tiden...

Jag vet inte om du tyckte detta var en månadsbild...
Titta in på Blommig fredag så kanske du hittar roligare?

13 kommentarer:

  1. Jo om jag tänker på att april verkar vara en månad för skataktivitet. Här har vi rivit boet en gång, sen en gång till och gissa om de gav upp? Nu blev det startskottet för en väldigt radikal beskärning av äppelträdet istället :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte definitivt att det var en mycket bra månadsbild. Dom ser ju ut lite som gamla tiders polisbilar som var vita och svarta. Stackars Asta, hoppas hon hämtat sig. Det verkar vara hög skataktivitet i år har jag märkt.

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  3. En riktigt passande bild, de spatserar omkring i trädgården och pickar i sig något, och plockar pinnar. Men stackars Asta, hoppas hon vågar sig ut.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Nog är det så, skatorna varnar för katterna och koltrastarna varnar för båda två. Jag har fullt skubb med att kolla vilken av farorna som lurar på mina trastar.
    Tycker du gjorde att prima val av månadsbild och önskar dig och Asta en skön helg.

    SvaraRadera
  5. Ja dessa skator...de bygger just nu ett JÄTTEBO utanför mitt sovrumsfönster, jagar den stackars ekorren till vansinne och kraxar hejvilt bara katten visar sig ute!
    Fin bild från dig...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Klockren månadsbild! :-)
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Fin bild! Jag tycker skator är fina och brukar bli sittandes och titta på dom. Vi har ett skatpar som brukar spatsera omkring här på baksidan, men jag har aldrig förstått var de bor...måste nog spana mer:)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  8. Förra året så bestämde sig attackbajsarna att bygga bo i min tuj. Jag rev ner och de byggde upp! Men inte i år eftersom tujan inte finns kvar så nu har de byggt hos grannen istället :D
    Fast å andra sidan har en skata aldrig bajsat mig i huvudet men det gjorde en av våra 3 miljoner gråsparvar häromdagen!

    Kram på´re!

    SvaraRadera
  9. Vilka dumma skator att göra så! Inte snällt alls!
    Här har vi nästan inga skator, men många andra fåglar. Skatorna är nog mer i bostadsområden och vi bor ju på landet. Fina är skatorna, men väldigt retsamma minst sagt!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Skator är rolig och hittar på många hyss. Här brukar de knycka värmeljusen jag lägger i krukorna. Om jag inte tänder ljusen direkt är de ofta borta när de skall till att tändas.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Skatorna är så smarta. Jag kallar vårt par för städpatrullen eftersom de brukar ta hand om det katten släpar hem och lägger både här och där. De har också lärt sig gå in i hönshuset som man behöver passera två halvstängda dörrar för att nå. Där har de på sistone stulit ett ägg om dagen som vi kryssat som stimulansägg, men nu är det slut på det roliga för vi har täckt dörrhålet med nät.
    I fjol såg ja en skata plocka bebissniglar och det är jag ju tacksam för.
    Hoppas stackars Asta tuffar till sig.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Själv har jag ett tre vångingshus av skatbon precis utanför köksfönstret!! Har fått för mig att du bor nära mig skulle vara så kul att komma och titta på din trädgård går det bra? Maila mig!Allt gott Mari

    SvaraRadera
  13. Ja dom håller hov, skatorna! Väldigt speciella är dom...
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.