onsdag 3 juni 2020

Ett flislass senare...

Ujujuj, 
nu ligger det ny flis i gångarna.
Och jag har lärt mig att det finns flis och så finns det flis, 
och sådant som kallas flis men mer liknar krossat trä. 
Det var den senare varianten jag fick tag på...
Men det har det goda med sig att katterna inte längre 
tycker våra gångar är de perfekta toaletterna!
Nu leks det istället vilt med flisor som kanhända liknar möss?
Vilt leker också våra alliumbollar.
De tre som svärmor kom med har trivts och med
 myrornas hjälp tagit sig vidare till alla möjliga, 
och rätt så omöjliga, ställen på tjugo år. 
Tyvärr verkar irisarna inte trivas lika bra.
De fick flytta till en öppnare plats och slapp
 sällskap runt sina soldyrkande rötter men
i år är där bara en ensam blomstängel.
Jag minns inte om dessa är smulgubbar eller smultron 
men de ska definitivt upp på listan över trädgårdsinvasiva arter! 
Tanken var att de skulle odlas i låda.
Där har de inte hållit sig!
I och för sig trevligt med en marktäckare med goda bär men
 mindre kul när en art tar över och tränger undan allt annat.
Till och med rabarbern har backat, så i år blir det nog vara en omgång paj.
Eller kanske kan vi göra smultronpaj lite senare?

2 kommentarer:

  1. Här har irisarna börjat blomma och några av dem har jag aldrig tidigare sett i blom så nu ser jag fram mot att få se de där blommorna på riktigt. Här har jag just nu mycket torr jord och tyvärr också massor med kattskit från grannskapets katter. Nog händer det att jag undrar hur jag skall göra för att bli av med detta elände.
    Ha det gott och trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Jag kommer ihåg när vi flyttade hit för tio år sedan och den förra ägaren berättade att "det finns smultron i trädgården" som något positivt. Jag tänkte i mitt stilla sinne att där får jag något att kämpa med och så är det. Ljuvligt goda bär, men de otroliga på att sprida sig!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.