fredag 9 maj 2014

Det regnar

En bra sak med regnet är att det
lockar fram sniglar och snäckor
som jag kan plocka bort och sedan kanske få färre av.
 En annan bra sak är att det sällan blir nattfrost
när det är mulet och duggregnar.
En tredje bra sak är om det gamla ordspråket stämmer
"Regnig maj ger god skörd."
Sedan kommer jag inte på så mycket mer bra med regn...
...men hittar fler gamla "sanningar" att hoppas på.
Håll till godo!

"Har du ofta huvudvärk,
lukta på vårens första myror så blir du bra."
 "Om sädesärlan går runt vattenpölarna blir sommaren het och varm."
"Då skatorna bygger sina bon lågt är en vacker sommar att vänta."


4 kommentarer:

  1. Hur kan skatorna veta om de bor i Östra Svealands Kustland, eller Mellersta Norrlands inland, det undrar jag över. Det måste man väl veta när man läser väderrapporten?

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Härligt inlägg - tack för att du inger hopp, denna regniga maj!
    Önskar dig en skön helg!
    /Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  3. Hihi, du är rolig du. Jag är glad över det lilla strilande regnet vi fått....det passar mina nysådda gräsfrön....

    SvaraRadera
  4. Du skriver alltid så kul. Glad blir man :)
    Med tanke på hur mycket myror jag har i trädgården i år lär jag aldrig mer få huvudvärk. Alltid nåt...

    Kram Tamara

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.