måndag 5 maj 2014

Efter frosten

Fy så kallt det blev!
Minusgrader gav morgonfrost
och snöyra till fikat i helgen.
När det tinat på bollplanen tog jag
ett motionspass med gräsklipparen.
Vi behövde det alla tre: gräset, jag och klipparen.
Den mossigaste kanten i skuggan av syrenhäcken
får växa till sig lite till, annars river det bara i mossan.
 Humlorna verkar inte låta sig skrämmas av kylan.
Eller behöver de extra mycket sött nu för att orka?
Hoppas bara att blomningen inte alldeles fryser bort
för körsbärssaft är nästan den godaste sorten.
 I växthuset har de staketdruvor som haft skott 
och blommor liggande mot glaset frusit sig svarta.
Synd på toppskotten, men de längre in på grenen klarade sig.
Jag passade på att städa i orangeriet, där var det varmare.
Bilder kommer...batteriet i kameran tog slut...

11 kommentarer:

  1. Här har det också varit kallt men jag är tacksam att det var någon som drog i bromsen. Fast det är inte kul med svarta blommor.
    Gillar att läsa hos dig du är så himla rolig.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Ja, det er godt at det ikke er mer frost nå. Jeg klippet også gresset i går, og det var en fin gå tur :-)
    Jeg håper det snart kommer mer varme, for det er fortsatt iskaldt ute...

    Ha en fin kveld

    SvaraRadera
  3. Ja fy för kylan! I morse låg tulpanerna som snor utmed marken när jag vaknade! Som tur hade de kommit igen på eftermiddagen! Nu får det vara färdigt med minusgrader - jag är trött på att springa ut och in med småplantorna!
    Ha det gott!
    Annika

    SvaraRadera
  4. Snacka om kontraster... snöyra och sen klippa gräset : ) Bokträden har frusit här och står svarta mot söder och min hortensia förstås. Den är jag evigt trött på och kommer att deportera till nån som har tålamod med känsliga varelser.

    Ha det fint
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Här har det bara varit någon enstaka minusgrad och inga skador i trädgården som tur är. Hoppas dina staketdruvor repar sig!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Lite nervöst är det allt med dessa kalla nätter. Jag hittar varje dag döda humlor i trädgården, oroande. Jag vet inte om det är kylan eller något annat som dödar.

    Nu bör vi återfå lite värme!

    SvaraRadera
  7. Ja, denna kyla! Det är nästan så att vårens batterier tagit slut! ;-) Burrrr!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  8. Hej där. Ja nu är det kallt. Tänt en brasa nu efter min hund & katt promenad. Vinterjacka och handskar :) Hittade din trevliga blogg via Hus&Hem trädgård. Så nu har jag susat runt här inne en stund. Gillar vad jag ser. Tittar förbi snart igen. Ha de bäst från Maria

    SvaraRadera
  9. Jamen vilka kontraster, synd när det fryser...de man så länge längtat efter.
    Tack för din trevliga kommentar inne hos mig! Uppskattas verkligen! :)

    Må så gott! Hej Ewa :)

    SvaraRadera
  10. Så trist med bakslag i vädret. Först är man så glad och nöjd över knoppar och blommor. Sen kommer Herr Frost och förstör allt. Hoppas nu han håller sig borta. Till typ november...

    Hoppas dina såriga händer är bättre.

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  11. Så trist med frost, det har pågått länge nu känns det som. Vi har en del frostskador hos oss också, vad ska man göra, glasa in hela trädgården?
    Ha det fint/Carita

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.