fredag 21 december 2012

Återblick, våren 2012

Nu biter vintern mina fingrar när jag jobbar ute.
Det snöar idag igen.
Bättre att sitta i brasvärmen med sin bärbara och 
samla intrycken från kalenderåret som snart är slut.
Det måste ha varit ett riktigt roligt år i år
för tiden har gått så fort!
När jag tittar på årets bilder känns det som 
att det var för någon vecka sedan de togs.
Jag minns de stora spåren av ett törstigt vildsvin 
som var ner till dammen och drack.
Spännande, tänkte vi då...
Till vår frusna badvik for jag och hämtade vass 
att binda mattor av.
Snön försvann men sådderna fick stå i uterummet
ännu en tid och växa till sig.
I en salladstomat köpt i butiken
hittade jag en liten alien.
Den blev, förstås, krukad och växte fint.
Frukterna kom i augusti och smakade som...tomater.
 I en av pallkragarna gjorde jag en liten provodling.
Det var tyvärr ingen vädertålig morotssort.
 Sedan började stridigheterna.
Först var det en envis skata som absolut skulle ha 
sitt bo i trädet alldeles utanför mitt sovrumsfönster.
Trodde den ja!
Därefter hittade vildsvinen hit igen.
Den här vändan var de inte bara törstiga.
Tre turer tog de till vår delikatessdisk
innan jag portade dem med elstängsel.
De uppförde sig som bortskämda ungar,
lämnade grönfodret och åt bara det köttigaste.
Undrar om några av de gamla lökarna överlevde och kommer åter i vår?
 Plötsligt var han där! Till min hjälp och undsättning kom Olle.
En rätt vresig men varmhjärtad trädgårdshjälpare.
 Tillsammans fick vi ordning på odlingslådor och planteringar. 
 Runt dammen hade inte grisarna hunnit trampa sönder och äta opp
så där fanns något vackert att vila vid.
Det blev vårens bästa kaffeplats.



7 kommentarer:

  1. Huff, det var ikke bra med besøk av villsvin og innpåsliten skjære! Fin sitteplass du har :-)

    Noen ganger er det en utfordring å ha hage med naturen tett på. Jeg har masse skjærer, ekorn, rådyr, jordrotte og grevling her, så jeg vet alt om hvor vanskelig det kan være. Villsvin har jeg dog ikke ;-))
    God helg, og god jul! Klem Marit

    SvaraRadera
  2. En sån trevlig återblick av din vår - jag förutom vildsvinsbesöken då. Olle är verkligen en trevlig liten figur.

    Nu önskar jag dig en trevlig julhelg!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Welcome TANT!
    I see that in you a summary of the year.
    I'm surprised that they come to your garden wild.
    With me are deer, magpies,
    I look forward to the coming of spring.
    Merry Christmas and a Happy New Year!
    Lucia

    SvaraRadera
  4. God Jul o Gott nytt År på Dig oxå o tack för kommentaren hos mej

    SvaraRadera
  5. Kul med återblickar! Tänk, att tiden går så fort....man hinner nästan glömma allt man varit med om...tur kameran finns :)

    SvaraRadera
  6. Hej! Fin återblick tycker jag med!
    Ha en fin Fjärde Advent,Karla.

    SvaraRadera
  7. Jag minns de förfärliga grisarna och dina fina mattor. Gillar verkligen din humor och glädje i trädgården.
    God JUl på dig
    Kram
    Annika

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.