fredag 28 december 2012

Hösten var blöt den med

Igår var det plusgrader och lika halt som blött.
Mot kvällen klarnade det.
 Ni skulle sett månen! Först trodde vi någon lämnat helljuset på. 
Men utan moln blir det kallt, nu är det skridskobana överallt.
Jag skippar morgonpromenad 
och rotar bland bilder istället.
Hösten börjar med skörden visst är det så.
Fast...hallonen mognar ju redan i juli.
Vemodet sticker fram sin lilla nos och sniffar 
i sig gulmårans doft.Snart är sommaren slut.
Nåväl, det är bara att gilla läget. 
Frukt och bär och vackra färger är inte alls så tokigt. 
Men måste allt mogna på en gång?!
 Inte hann jag ta hand om allt i år heller.
Kan man skylla på att lönearbete tar tid från det viktiga trädgårderandet?
Faktiskt var det några dagars uppehåll i regnandet 
så jag vågade mig på att mura en liten bit till på vår mur.
Den blir lite längre var gång vi hittar sten på tomten.
Men snart regnade det igen.
 Den enda helios jag såg mycket av denna sommar var solros.
 Och titta, en lilja klarade sig undan böknosarna!
Hurra! 
 Glädje kan snabbt förbytas i sorg.
Riktigt ledsen blev jag när jag hittade en igelkott
och såg att den hade dött på "grisstaketet".
Undrar om det finns fler kvar i kvarteret?
Grannarna som matar dem har inte sett några alls i år.
Ett säkert hösttecken brukar vara att lökförsäljningen börjar.
Äntligen kunde jag återställa lökfloret också.
Jag törs inte upprepa hur många förpackningar jag köpte.
Härligt! Nu ÄR det höst.
 Som den tant jag är så håller jag på traditionen.
Således blev det lyktvandring sista söndagen i september.
Just den kvällen regnade det inte så mycket.
 Visst fick växtligheten sina vanliga vackra färger 
men nog var det en ovanligt blöt höst.
 Det vart många våta handskar när det skulle rensas
 och delas bland växterna.
För att inte tala om när komposten skulle skattas och flyttas.
Mellan skurarna räfsade jag löv
 och maskarna ute i lunden fick sig ett skrovmål.
 Själv lade jag mig i soffan i växthuset 
och smaskade av druvorna i taket när dropparna kom.
 Mycket smaskande blev det...

7 kommentarer:

  1. Fin oppsummering av året som var i hagen din! Jeg håper virkelig vi får mindre regn til neste sommer. To år med masse regn er alt for mye. Jeg håper det blir masse sol og fint vær, og bare litt regn innimellom ;-)
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. Haha, du är härlig, du....mycket smaskande blev det....ja, jag är benägen att hlla med dig, jag tytckte allting regnade bort...och inte kunde vi sitta ute något speciellt mycket heller...har ju inget växthus i den här trädgården...har flyttat så många gånger och skaffat nytt växthus till varje ställle, är nog minst 4 stycken i varje fall....nu lär det dröja...tror jag...*ler* Blir lite sugen på att göra en sådan där tillbakablick som du gör..kasnke skulle göra det nu när det inte finns så väldigt mycket annat att titta på ....men jag hittade lite fint hemma idag ändå...
    Ha det gott.
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Härligt att tänka lite på det som varit och allt kul vi har framför oss nu när snart ett nytt år är på gång.
    Hoppas du får ett fantastiskt trädgårds år 2013!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  4. Många aha blev det när jag tittat och läst och njutit av ditt inlägg.
    Kraaaam

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig återblick! Ja nu är det glashalt ute! Inga långpromenader med hunden nu inte!

    Desto mer tid till trädgårdsåterblickar.

    Ha det fint!//Laila

    SvaraRadera
  6. Jag blir alltid lika glad av att läsa återblickar på trädgårdsåret. Att summera och minnas.

    Så fint med muren. Skulle vilja mura lite hos mig också. Kanske i sommar.... :-)

    Önskar dig ett Gott Nytt År!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  7. Hihi.. härlig tillbakablick från alla årstider. Blir alltid så glad av dina underfundiga inlägg. Lite dålig på att kommentera ibland bara.
    Tänk.. ibland glömmer jag bort att det var så dåligt väder... Men det gör inget. Finns så mycket annat fint att komma ihåg.
    Kram, kram

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.