söndag 12 januari 2014

Han hittade hit!

Äntligen har kung Bore lagat GPS´en
och lyckats ta sig hit!
Nyfiken tant skyndade sig ut.
Det är med snö på marken man ser
vilka som hälsar på när ingen ser.
Katter, OK.
Rådjur, inte lika kul.
Räv, bara den inte biter katterna så visst.
Ekorre, välkommen lille vän.
Möss, gnag er inte in i hushållskomposten bara.
Hök, ta bara de som är gamla eller sjuka.
Uggla, väck mig inte med ditt hoande är du snäll.
Lilla Asta prövade dammens is.
Tur att hon inte är så tung...
Själv tvättade jag ansiktet med nysnön.
Jo, för du har väl hört ordspråket:
"Tvätta dig med första snön som faller efter nyår,
så kommer du inte att frysa under året"?
Nu kommer jag i alla fall inte att frysa
om näsan, kinderna eller händerna?!
Det trillade fram en ny trudelutt på vägen in:

Här singlar flingorna i luften
och det är fruset i backen!
Om jag har otur kommer blåsten
och viftar in dem i nacken!
En liten tid
vi ha det så
med varma vantar och halsduk på.
Jag skottar snö av bara attan
och handen längtar till krattan!

Melodi: rabbugetmot jeH

6 kommentarer:

  1. Ja, till sist hittade han hit till sist. Nu får man hålla tummarna för att alla nyplanterade växter skall klara sig.
    Tvätta mig i snön gjorde jag inte, men hunden rullade sig i snön och sonen åt snö med hela ansiktet så de slipper nog frysa i alla fall:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tvätta ansiktet med snö? Det hade jag ingen aning om! Då är det därför jag alltid går omkring och fryser!!! Jag ska genast ut och rulla hela mig i snön:)

    SvaraRadera
  3. Du är rolig du! .... och duktig på att skriva vers! Får inte glömma tvätta mig med snö i morgon!!
    / Luna

    SvaraRadera
  4. Fine snebilleder.
    Her er sneen først lige begyndt at falde for en time siden.
    Tak for kigget.

    SvaraRadera
  5. Du och dina fyndiga låttexter! Hur bara kan du få fatt på dem? Jag imponeras!!!
    Här hittar jag spår av lodjur i söndags. Precis utanför hönshagen. De brukar hålla till i vår trädgård på vintrarna men av förklarliga skäl har jag inga spår sett i vinter. Men nu! Kul, kul. Och välkomna.
    Kramar från Törnrosa

    SvaraRadera
  6. Det är lite svårt att sluta nynna på julsångerna i detta väder :-)

    Kram / Therèse

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.