tisdag 12 augusti 2014

Sörmländska trädgårdar?

Inte så särskilt landskapstypiska
men helt underbara att titta in i!
"Besöksträdgårdar i Sörmland"
hade öppnat sina trädgårdar i helgen
och jag åkte till några av dem.
Först ut var Carita och Bertels oas.
 Jag hade kunnat vandra runt hela dagen
och njutit av varje sekund!
 Så mycket fint och påhittigt,
både växter och "prydnader".
Plötsligt dök den här panelen opp ur grönskan
och gjorde mig ännu gladare.
Kretsloppstänk, yippee!
 Det fanns fler trädgårdar som jag gärna också ville hinna med
så det var bara att slita sig från roligheterna och tuffa vidare mot Oxelösund.
Monika och Peter som brukar den här jordlotten är stenrika.
Se bara på deras fina uppfart.
Varenda sten har de kört/kärrat/pirrat in på
tomten som från början tydligen mest var lera.
 Grönytor kallas de hemma hos oss men
här kunde man verkligen tala om gräsmattor!
Jag antar att de rullar ihop och ställer undan dem över vintern :)
 Mycket sten var det...och små fina vattenblänk.
Jag blev riktigt inspirerad att ta tag i
våra halvfärdiga dammkanter hemma!
På hemvägen såg jag en handskriven skylt på en lada
i närheten av Råby : "Växter säljes".
Självklart sladdade jag in där och opp för backen
och hamnade i Maritas överskottsförsäljning.
Kameran blev kvar i bilen, jag hittade alldeles för
många roligheter bland hennes krukor för att tänka på
något annat än växter. Två kassar följde med hem.
Jag vet vad jag ska göra idag...

2 kommentarer:

  1. Vilken rolig dag du haft! Alltid spännande att få komma in i andras trädgårdar och här fanns ju en hel del att se. Gillar också den stensatta uppfakten, men misstänker att det kanske finns lite ogräsgift med i bilden för att få grönytan att bli en gräsmatta. Hoppas det inte är så.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Så härligt det låter med din utflykt och dina fynd. Skulle gärna glutta ned i kassarna. Vet ju vilken bra smak du har!!!
    Kram och hej hopp!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.