måndag 22 september 2014

Inte så skoj

Det finns somt som är mindre roligt.
Som att skörda potatisen och få knappt en halv leksakshink.
I fjol blev det lika lite, men då kom de i jord sent i juli,
fick för lite vatten och betydligt svalare sommar.
Jag trodde absolut att det skulle bli bättre skörd i år.
Ledsen blir jag också när snäckor, eller sniglar,
mumsat av den söta violen jag fick från Carita och Berthel.
På håll och utan glasögon tog jag den först för cyklamen.
Hoppas bara den orkar komma igen nästa år så
ska jag ta en dust med marodörerna!
 Här är en bild på andra små marodörer minsann!
En bärfissläkting som kallas strimlus.
Vacker, jo visst, men luktar lika illa som de andra.
I brist på hundkäx tog de mina persiljeblommor.
Men här då...ska jag skratta eller gråta?
Jag har fått in mycel i gräset, någon sorts skivling
som gillar flisen i våra gångar och nu spridit sig.
Och så kommer spanjorerna, alltså mördarsniglar,
och mumsar i sig det mesta av svampen.
Skönt visserligen att bli av med svampen
men inte sjutton vill jag göda sniglarna!

4 kommentarer:

  1. Vad trist med potatisskörden. Du får njuta av de som faktiskt blev i alla fall. Vi tog upp de sista igår. För att bara satt några få potatisar är jag ändå nöjd.

    SvaraRadera
  2. Så trist med alla snigelmarodörer.Jag trodde nästan dom hade minskat men nu på sensommaren har vi plockat massor av olika slag. Jag tror att violen kan komma igen, om inte så kan du säker få en ny på ett eller annat sätt. Nu har vi regn och blåst, nästan storm så det är inget uteväder för tillfället. Ha det fint.Carita

    SvaraRadera
  3. Åhå, det är alltså strimlus jag har hemma hos mig i massor i år. De äääälskar bland annat libstickan. Grrrr.

    SvaraRadera
  4. Ett givande och ett tagande....

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.