måndag 11 januari 2016

Nej du, lille vän...

...än så är det vinter. 
Du är förvisso vackert blå, men inte blåsippa
 så det dröjer innan du får komma ut.
Du kan lugnt blomma färdigt här inne,
så kan jag njuta av dig när jag diskar.
 Ser du riset som sticker opp ur snön därborta? 
Det är isophäcken runt den plats där du
 ska få växa ihop med de andra föredettingarna.
Jag måste bara vänta till de sticker opp ur jorden
så jag inte råkar nacka någon av misstag.
 Du kommer inte dit ensam.
Ni blir en hel skock ettåringar från 
julens och nyårets alla planteringar inne.
Gamlingarna kommer förstås undra varför ni redan 
har blommat, men då får ni påminna om
  att det var likadant för dem det första året. 
Så brukar det vara varje år.
Om jag inte glömmer er i källaren...

7 kommentarer:

  1. Jag brukar också plantera ut, ibland blir det bra. I år frös alla hyacinter i sin bästa blomning. Står där på den kalla glasverandan som ett stilleben.
    Anette

    SvaraRadera
  2. Jag sparar också mina till våren. Dom som jag planterat ut tidigare blev väldigt låga, undrar om jag grävde ner dom för djupt. Hur djupt sätter du ner dina?
    Låter väldigt fint med isophäck!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Låter som en saga. Jag har aldrig sparat mina julblommor. Tanken har funnits och kanske blir det av nu. :)

    SvaraRadera
  4. Jag har försökt att spara min julhyacinter i flera år utan att lyckas men i en papperspåse i år kanske det går bättre ;) Hur trivs de att växa ute ? :)

    Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Härligt att se att det är någon mer än jag som pillar ner en massa gamla utblommade lökar...de sprider ju glädje nästa och nästa och nästa år....

    SvaraRadera
  6. Ha ha... roligt att du lyckas få dem att blomma igen.
    Här blir de ofta bara små.
    Fin färg.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar färg. Här hemma har jag tre grupper med hyacinter som luktar jul. Visst känns det bra när man kan återanvända dessa underbara lökar i trädgården? =)

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.