fredag 2 augusti 2013

Klara strupen efter regnet...

...och stäm opp en liten trudelutt?
Melodin gissar nu nog, eller så hittar du den längst ner.
"När som denna lilla tanta
slutar opp att flaskor panta
se, då vet man att nu är snart
sylt och saft-säsongen här.
Det ska plockas, sköljas, ansas,
med recepten kanske chansas,
mätas, koka, röras, skummas.
Vilket kärt besvär det är!
  Jag ska burk och flaska fylla.
Proppa varje kylskåpshylla.
Också frysen får sin andel
utav denna stora skatt.
Inte lika kul med disken.
Jag går ut och matar fisken.
Sitter kvar en stund på bänken
nöjd med dagens jobb. Godnatt!

Hittade du melodin?
"När som pepparkakebagarn
bakar pepparkakor tar han..."
ur Klas Klättermus

3 kommentarer:

  1. jag trodde det var mössens sång när de sydde askungens nya klänning...bra rimmat!

    SvaraRadera
  2. Den där trudelutten stämmer jag gärna upp i :-) Fint diktat. Skönt med lite regn, jag tar gärna lite till !
    Ha det gott !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  3. Haha...du är för härlig:) Fina bilder!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.