onsdag 14 augusti 2013

På luffen

Sommarens sista (?) luff gick norröver.
Jag hade kontaktat några trädgårdsägare och bjudit in mig på en liten titt.
Gissa om jag blev förvånad när jag kliver in på det första stället 
och kvinnan som möter i dörren är en gammal skolkamrat?!
Hon hade just byggt och startat ett litet café,
 så trädgården hade inte riktigt hunnits med i år.
Men också överblommat och vilt kan vara vackert.
 Och så fanns det ju fika och fina keramikalster att köpa.
På Ängslyckans café kan du läsa mer om stället.
 Nästa dag var lika blöt som kvällen innan. Ute alltså.
Men Anette mötte mig glatt med paraply, stövlar och regnkappa
och gav mig en härlig tur runt i sin trädgård innan jobbet.
Tack Anette och arbetskamraterna som lät henne komma senare den dagen!
Att det droppade och skvätte lite bekom mig inte alls.
Så mycket fint att glädja sig åt!
 Många fina växtkombinationer och också någon jag inte sett förr
hann jag smälta under resan vidare.
Vill du se mer så titta in på bloggen Solbackens trädgård.
Bilen och jag luffade vidare...
I Hellmans trädgård i Långshyttan fick jag vandra på egen hand.
Trädgårderaren hade åkt på lunch, men hälsade via telefon 
att det gick bra att titta runt.
Fältet som skymtar bakom sittplatsen var visst
alldeles nyinköpt mark som redan hunnit få 
 rabatter med perenner och dahlior
 och grönsaksodlingar.
Många kvadratmetrar fanns det att planera för...
Tack igen alla generösa trädgårderare som jag fått besöka i sommar!

4 kommentarer:

  1. Visst är det roligt och inspirerande att besöka andras trädgårdar? Alltid hittar man någon ny växt man inte känner och träffar nya trevliga människor! Kram!

    SvaraRadera
  2. Å, vilken fin luff. Önskar jag hade tid med det också. Får bli när barnen blir stora :-)

    SvaraRadera
  3. Tänk vad en del hinner, själv hinner jag inget....men livet går vidare och så finns ju möjlighet att kika in hos andra, särskilt via bloggar.
    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så många fina trädgårdar du har besökt! Tack för att du delade med dig av de vackra bilderna!

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.