fredag 20 juni 2014

Midsommarnynn

Heter det"nynn"?
Den här texten dök opp när jag nynnade
en känd midsommarmelodi.
Med den önskar jag oss alla
en underbar midsommar!

Jag rycker ett olvon som stod i vår lund
och rensar längs stigens kant,
för solen är oppe ännu en lång stund
och lyser för pysslande tant.
I natt ska schersminerna fylla min nos
med väldoft, en kär doft som är bättre än ros.
I natt lyser midsommarsol på vår plätt,
vårt paradis, vår diamant.

Så tager jag snigeln från dagliljans knopp
och knipsar i påsen av plast.
Pionen som söker att sträcka sig opp
får krattan till stöd i all hast.
Så far mina tankar till kommande skörd:
till krusbär och hallon och sylt som blir rörd.
I natt lyser midsommarsol på min plätt,
min största men käraste last.

3 kommentarer:

  1. Alldeles underbart! Jag nynnar en av mina favoritmelodier till ditt poem och över mitt ansikte sprids et stort leende.
    Kram på dig tanten
    Eva

    SvaraRadera
  2. Inte en susning..men fint:)
    Trevlig fortsättning på midsommarhelgen!

    SvaraRadera
  3. Härligt, visst längtar man efter krusbär och hallon nu :)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.