torsdag 3 maj 2012

Överlevnadsinstinkt

De tulpanstjälkar som hade hunnit få opp knopp innan löken åts satte jag i vatten.Kanske skulle någon orka öppna sin vackra bägare? 
Och titta, nu blommar det i uterummet!
I solgårdsplanteringen lyser lökarna från tidigare års julgrupper som laddat om och kommit igen.
 Där plommonträdet stod, det som blåste ikull och tvärdog för några år sedan, har grundstammen vuxit till sig. Ett mycket blomrikt krikon med lååånga ilskna törnen. Fåglarna gillar frukten men det får räcka med en "buske". 
De evinnerliga rotskotten som slår opp ur marken runt om försöker jag hålla efter. Någon som vill ha?

5 kommentarer:

  1. Trevligt att du fick lite glädje av tulpanerna trots allt.

    Nej tack - tror jag avstår :-D

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så vackra tulpanerna är, en tröst i eländet att de slog ut! Tack för namntipset, alltid kul att veta vad man har för växter! Trevligt att det var en liten kärleksört då den stora jag haft i kruka dog under vintern!
    Håller tummarna för din IVA, att småttingarna du har där klarar sig!
    Ha det gott!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  3. Vilket elände med vildsvinsbesök, tur att du i alla fall fick lite glädje av tulpanerna.

    SvaraRadera
  4. Kanske skulle jag, mot bättre vetande, tacka ja till ett krikonskott. Är bra förtjust i dem. Har en liten "krikonlund redan, men de skjuter inga skott som tur är. Eller så försvinner de in i gräsklipparmagen varje vecka på sommaren.
    Jo, rävar är som vildsvin; återkommer gärna till brottsplatsen. Men se, nu är elstaketet nedsänkt igen där hönsen brukade kila in och ut så då blir det stöt på lilla rävnäsan.
    Kram. Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Har också nu en vas med ljust gulvita tulpaner, som jag råkade upptäcka, när lökarna just blivit uppätna.
    Tyckte att halva tulpangruppen började se hopsjunken ut och när jag tog i en tulpan, så var den lös.
    Mordiska tankar får man!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.