lördag 9 juli 2011

Funderingar

 Vi satt i templet och väntade på regn, Frasse och jag.
Molnen skockade sig och det var åskkvavt i luften.
Han passade på att piffa pälsen och jag satt och funderade på vad vi ska göra för gott av årets bärskörd.
Eftersom tomten är anlagd på det "ta till vara-orienterade" 50-talet så finns det gott om frukt och bär.
Nästan för gott om, kan det kännas när allt mognar samtidigt. Då behöver man en hemmafru/hemmaman som kan ägna hela dagarna åt kokning och konservering.
Hur mycket hinner jag ta hand om i år?

6 kommentarer:

  1. Vad skulle du tipsa om för bär och frukt till en trädgårdsodlare som har en helt ny trädgård?
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  2. Jag skulle börja med körsbärssaft, det är så himla gott:)

    Vilken vacker röd lilja du har!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Tack för sortnamnet på "vår" knasfina dahlia!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Hej igen! Superstrul med att kommentera idag...jag tittade på Cecilia Plum igår på SVT2 och hon gjorde RUMTOPF - googla på det och se om det är något som skulle passa för ditt överflöd av bär...enkelt att göra dessutom.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Jag har det omvända problemet; hur ska jag få något över till den efterlängtade saften?
    Min tvååring har bott vid vårt lilla jordgubbsland och ätit vitt som rött, och även en del grönt. Nu har hon flyttat till den vita vinbärsbusken, och jag antar att hon drar vidare till den röda när bären tryter. =)
    /Caroline

    SvaraRadera
  6. Vi har en likadan tomt och har liknande problem - Vi hinner inte ta vara på allt...för några år sedan var jag sjukskriven och var hemma över sommaren o sällan har vi haft så mycket god saft o bär i frysen som det året...jag hade tid o tyckte det var kul att hålla på...Nu finns inte tiden...Vi äter och äter men det förslår föga...ja ja...fåglarna är väldigt glada här omkring!

    Kram från Malin

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.