söndag 5 februari 2012

Skadedjur!

Sorkar kan vara ett elände. Mullvad också.
Trips och vita flygare är inte heller populära.
Sniglar och snäckor behöver jag väl knappast nämna...
Hur jobbiga de än är så finns det oftast knep eller gifter och annat otyg som man kan använda för att bli av med dem.
I veckan fick vi besökare som vi inte vill ha.
Sådana som inget annat än kulor biter på.
Vildsvin!
Första kvällen bara ett ungdjur, men igår var det minst tre stora rackare som buffat sig igenom det rostiga gunnebostaketet mellan oss och grannen bakom.
Spåren leder raka vägen mot dammen. Den är frusen så de kan inte dricka men de hör väl porlet från vaken.
De passar på att lämna sina högar innan de försvinner vidare ut på gatan.
Hur ska det gå när marken tinar om de fortsätter att titta in här? 
Gräsmatta har vi inte mycket av, men planteringarna...
Gillar de surjordsväxter eller är det lökarna som går åt först?
HJÄLP!
Någon därute med jaktlicens som kan hjälpa till?

10 kommentarer:

  1. Jag har hört att om man sätter upp ett lågt röstlängden med orange plastband i så lär sig vildsvinen att förknippa banden med elstötar och såsmåningom kan man stänga av elen. Kanske kan vara värt ett försök. Jag tror mig också ha sett vildsvinspår i trädgården. Huvaligen!

    SvaraRadera
  2. Usch, värsta fasan... de finns bara i skogen än så länge, men det kanske inte dröjer här heller.
    Hoppas de fryser ihjäl.. ;)

    Kram Marie

    SvaraRadera
  3. Åh, fy! När jag gnäller om mina ängssorkar, rådjur, sniglar ska jag tänka på att vi i alla fall inte har vildsvin. Hoppas att de bara söker sig nära nu när det är vinter och de bestämmer sig för att ha sin sommarsemester på annan ort.
    Ha en härlig söndag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Fy vilket otyg!!!! Hoppas de försvinner för gått.
    Du får ladda upp med gummikulor;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Usch och fy, här har vi lite olika vilda djur runt knuten, men vldsvin är min stora skräck... och den är på g den med :-(

    SvaraRadera
  6. Ändå har ju kommunen skjutit av ett stort antal för någon vecka sedan. De har blivit iakttagna även här, men jag har ännu inte sett något påtagligt spår efter dem. Kanske de tycker att rullstensåsen är för mager

    SvaraRadera
  7. Usch så otäckt!
    Även om nassarna skulle välja att skona själva plantorna skulle jag inte tycka om att få dem uppbökade ur jorden gång efter annan, och så får jag för mig att de kan vara lite aggressiva också. :-/
    Inte avundsjuk!
    Ha det fint! /Caroline

    SvaraRadera
  8. Hujedamej! Vildsvin är ett riktigt elände att få in i trädgården det vet jag av erfarenhet. Vi fick en yta på ca 50 kvm uppbökad innan vi förstod hur utsatta vi faktiskt är här i skogen. Efter det angreppet kom det snabbt upp dubbla eltrådar och sedan dess har vi sluppit besök. Grisarna har varit utanför och bökat alldeles i kanten av tomten men aktat sig noga för eltråden som lär vara det enda som kan hålla dem borta. Absolut värt att investera i tråd och elaggregat om man bor i vildsvinsområde, det är en engångskostnad som man har igen i en (förhoppningsvis) oförstörd trädgård!
    Må så gott, säger Eva

    SvaraRadera
  9. Åh så orolig du måste vara! Hoppas de drar till skogs när det blir mer att äta och dricka. Kan bara hålla tummarna, inga erfarenheter att dela med mej av.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Hoppas det var ett engångsbesök och att du slipper dom i fortsättningen !
    Finns det säsongsjakt på vildsvin ?
    Det måste ju finnas ... dom ökar ju av sig något fruktansvärt !
    Håller tummarna för dig att dom inte kommer tillbaka !
    Ha det så gott !
    kram/Isa

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.