onsdag 2 november 2011

Vintercirkulation

Med förra vinterns fiskpinnar i färskt minne har vi nu förberett oss för kommande istid.
Filtret är opplockat, rensat och intaget. Pumpen ligger i men har nu kopplats loss från sina sommarutlopp och istället leds vattnet direkt opp till ytan.Det virvlar så pass i den grunda delen dit det sprutar, att det bara brukar bildas en tunn isskorpa över en liten vak som går relativt lätt att hålla öppen.
 Nätet vi spänt över vattnet, för att så gott det går minska mängden löv som multnar i dammen, har vi tömt några gånger men det behövs allt ett tag till.
Bara vi hinner få undan det innan isen lägger sig...
Ett år frös det fast i isytan och det var varken vackert eller praktiskt.

5 kommentarer:

  1. Det är mer jobb med en damm än man tror även om den är liten : )

    SvaraRadera
  2. Vilken tur för era fiskar att ni nu har fixat till för vinter!
    Jag hoppas du kan förlåta mig för att jag stal din fina ide med trädspöket. jag har numera också ett gårdspöke i mitt träd.

    Kram mia

    SvaraRadera
  3. Har oxå funderat på nätet vi har över dammen kan ge mig den på att det kommer frysa fasst...
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Du är en flitig trädgårdsmyra, nu har jag tröttnat - bara maken är flitig med plattläggning fortfarande

    SvaraRadera
  5. Smart med nätet så länge det funkar. Fast det ser väldigt fint ut med de gula löven...just nu;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.