lördag 19 januari 2013

Åtta plusgrader

Åtta grader varmt i uterummet är optimalt.
Perfekt att sitta och bläddra i frökataloger och 
gamla tidningar med vansinnigt inspirerande växtbilder.
Men i förmiddags var det bara plus 2 grader!!!
Jisses vilken kall natt det måste varit!
Snabbt dit med levande ljus och öka på effekten på elementet!
På med radion och sjunga med i låtarna,
utandningsluften värmer också.
Det var nästan så jag tog torgvantarna för att 
kunna vända blad utan att frysa om fingrarna.
Rätt snart steg temperaturen, tack och lov.
Pussgrader hurra, tyckte mina nyaste lekkamrater.
Ljuset silade sig genom de nya gardinerna.
Precis så det vassaste strålarna hölls borta. 
Det såg så vackert ut med solen på snön
men alldeles för kallt att vara ute.
Jag satt kvar och bläddrade och njöt av vackra bilder.
Emellanåt lyfte jag blicken för att drömma mig iväg.
Det är då jag ser att somligt torkat in 
på övervintrarna och behöver klippas bort.
Klipp, snäpp och ner i hinken med det.
Sedan kan jag drömma igen.
Ute är det minus nitton.

6 kommentarer:

  1. Gode billeder.
    Brr minus nitten grader hod dig. Her var minus 8,5 grad til morgen. Jeg synes det er koldt nok.
    Tak for kigget.
    Ha´ en dejlig dag.

    SvaraRadera
  2. Så underbart det låter att ha ett uterum att sitta i även på vintern!
    Ha en fin dag!
    Ullis

    SvaraRadera
  3. Härligt att kunna sitta i uterummet ochsjunga för full hals! Låter som en alldeles perfekt lördag...och dessutom drömma sig bort till vår och sommar...
    Ha en skön helg.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Fine billeder. Jeg har netop fundet din blog og melder mig som læser. Jeg sætter dig også lige på min blogliste, så jeg kan finde dig igen. Tak for din kommentar ovre hos mig :-) Har du mon fået plukket forsythia? God søndag til dig!

    SvaraRadera
  5. Det är skönt att få planera om vårens fröer även om det är smällkallt ute..det håller humöret upp att få drömma om kommande blomsterprakt.

    Kul du tittade förbi min blogg en sväng

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  6. Visst blir man glad när solen skiner och det går att sitta "ute" bland växterna och drömma. Fram för mer dröm i livet!!! Och några fler plusgrader i uterummen.
    Häjjj hopp!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.