onsdag 2 januari 2013

Drippen dropp

Att det regnar om hösten är helt i sin ordning.
Men det känns alldeles bortitok att det är
höga flöden och vårflodsblött redan nu i början av januari!
Fast vad kunde man vänta sig
 efter denna sommars ihärdiga blötor?
 Jorden var mättad redan i augusti.
 Jag började samla ihop de som skulle övervintra tillsammans.
 Men tänk, så kom solen!
Det blev flera dagar underbar höstsol
och det var en fröjd att räfsa löv! 
Lite blomning fanns kvar i planteringarna
men det mesta sjöng på sista versen.
Utom jag då,som oftast trallar på något nytt.
Dynan i stolen är vacker men inte så varm.
Min tantsittlapp får tjänstgöra länge än
för visst smakar fikat bäst utomhus?

När somligt vissnade ner kom annat i dagen. 
Jag återupptäckte en skönhet jag "tappat bort".
 Och i allhelgonatid kom en flock (heter det så)
älvor och dansade vackert i lunden.
De stannade flera veckor.
 Frukt och bär började ta slut där ute.
Men de som var kvar signalerade glatt till fåglarna:
här är vi!
 Jag köpte ett fikon med kart men blev
orolig när karten föll och alla blad gulnade.
Nu har jag fått veta att den ska tappa sina blad,
men jag undrar över de kart som sitter kvar.
Tar det två säsonger för dem att mogna?
 Sista skörden blev jordärtskockorna.
Nu har vi njutit dem på julbordet.
Har du aldrig ätit skockgratäng så tycker jag synd om dig.
Snön kom, växterna vilar och jag gör opp planer.
Fast nästa år blir nog som det brukar,
helt annorlunda.
Hoppas bara att allt vatten i marken 
inte skadar maskar och rötter...


12 kommentarer:

  1. Bilden på älvorna är magisk! Så vackert :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Ja, allt detta vatten gillar jag inte! Mest oroar jag mig för alla lökar som ligger där nere i gyttjan - hoppas de inte ruttnar.

    Ruttna eller drunkna får däremot gärna alla sniglar och deras ägg göra....någon nytta måste man väl också få önska sig av allt vatten? :-)

    Ha en skön onsdag!

    SvaraRadera
  3. Jaa, det var helt galet vad det regnade... I år kommer det bli som vanligt igen och vi kommer att få glädjas av en härlig, vår, sommar och höst! För det har jag bestämt :)

    God fortsättning på trädgårdsåret!

    SvaraRadera
  4. Jag är ingen fikonexpert men här hos mig kan det komma små ärtstora kart som växer till och blir frukter först kommande sommar. Lycka till med ditt lilla träd!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag bara älskar älvorna!
    Hur har du gjort?
    Som sagt jag gillar din kreativitet jätte mycket.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  6. vist kommer allt att bli så mycket bättre i år
    vem vet vi kanske får en underbar sommar
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  7. Dansande älvor, sådana fina höstgäster. Du tar väldigt fina bilder också. Gott nytt trädgårdsår. Det kommer att bli perfekt!

    SvaraRadera
  8. Fina men vemodiga bilder, må solen lysa mer i år och rädda våra maskar från drunkningsdöden. Maskarna från i somras, kanske blev de älvor...

    SvaraRadera
  9. Fina bilder. Den med hatten och höstlöven var kul.
    Mig är det riktigt synd om...ingen skockgratäng har jag smaket. Skulle man kunna få recept eller tips hur du brukar tillaga den:)
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  10. Vilken vacker höst! Så fort julen är slut börjar jag fundera över trädgården och vad jag ska så i år, men jag hade gärna haft kvar lite vinter och snö här ett tag till ändå.
    Ha det bra!
    Ullis

    SvaraRadera
  11. Åh jag minns älvorna :-) magisk är bilden!
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  12. Fikonkarten mognar i juni-juli, sedan kan du få en till omgång i september. Nya kart bildas strax innan bladen faller, och så börjar det om.
    Tänk, att det var så vackert trots allt regnande.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.