måndag 21 januari 2013

I år igen


Nya gröna skott bryter fram på övervintrarnas torra grenar.
De pockar på uppmärksamhet:
"-Du har väl inte glömt oss!"
Nejdå, klart att jag inte har!
 Men jag hade förträngt de där eländes lössen.
Var håller de hus i väntan på nya skott?
Inte en lus har jag sett sedan i oktober
och så plötsligt sitter de där och mumsar,
eller vad de nu gör.
Fram med flaskan och blanda nytt bombardemangvatten.
Därefter ner med de värsta kolonierna i skamhuset
och spruta dem blöta.
I fjol hann de flytta in i nästan varenda växt innan jag fick bukt med dem
men i år tror jag min såpspruta ska vinna kriget.
Guerilla gardening får en ny innebörd.

8 kommentarer:

  1. Jag minns min fina julros från i fjol...plötsligt var den full i lus! Hoppas du fixar dom på ett nafts. Har du tagit fram pelargonerna än?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Heja dig och sprutan! Jag tror ni vinner kriget i år!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Vinterrummens baksida - löss! Men på dom bara!
    Hej och hå!

    SvaraRadera
  4. Oh, nu blev jag orolig. Måste kolla mina övervintrare lite bättre tror jag. Hupp...

    Hoppas att din såpkur tar död på skrällena.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det är helt rätt, på dem bara! Ska nog också göra en sats såpvatten för säkerhetsskull.

    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. Haha! Guerilla gardening :)
    Men jag kände oxå en liten klump i magen.... tänk om jag missat!? Ska ta en ordentlig titt i morgon innan jag åker till jobbet. Tack för tipset om flikarna. Jag ska kolla in hur du gjort :)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Jeg håper at du vinner krigen! Lus er noe herk, men veldig lett å bli kvitt hvis en sprayer de i tide og nok. De har dessverre lett for å komme på overvintrende planter. Lykke til!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.