fredag 18 januari 2013

Vintergrönt, del 2

Efter förra inlägget om vintergrönt kanske du tror 
att det mesta gröna i vår vinterträdgård är av plast ?
Nej, jag har faktiskt lite levande grönt också.
Idag lös solen och jag tog en skakrunda.
Det behövdes, för det har kommit  många centimetrar sedan sist.
Här är toppskott på en Lonerica henryii på tredje året.
Den växer och trivs vid solgården.
Fast jag blev besviken på blomningen. De var så yttesmå!
 En "ruskbuske" som jag hittade under just det namnet hos
Per Burger i Köping. Han sa att det var VÄLDIGT sällan 
som någon ville köpa just den sorten så han hade inte tagit hem 
den på flera år och mindes inte med säkerhet latinet.
Någon sorts cypress från Balkanregionen om jag minns rätt.
Den spretar enormt, men på ett sätt som passar vid vår damm.
 En "Simba" står med förmiddagssol i närheten av templet.
 Vår förra granne var amerikanska och blev 
alldeles lycklig när hon såg vår Hiba vid templet.
Den växer tydligen mer eller mindre vild där hon växte opp.
Jag gillar den för den vaxlika ytan på fjällen  
och den vackra undersidan, som inte syns här.
 Ett liv efter jul fick denna "en" för några år sedan.
Den har klarat de senaste tuffa vintrarna så den blir nog kvar.
Så mycket fler är det inte som sticker ovanför snön idag.
Hoppas de har det bra, som är under snön.
Det är kantänka varmare där?
Vi har -14 idag så det blir fika inne.
Annars hinner man väl inte få 
i sig drickat innan det i koppen frusit?!

5 kommentarer:

  1. Så mange flotte vintergrønne planter du har! Jeg har også plantet ut noen fra julegrupper, og de har klart seg fint. Her er det -9 akkurat nå og det snør. Det er jeg glad for, for ellers hadde det nok vært -14 her også...

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Hej hej

    Kallt som sjutton har ni har jag förstått. Åker upp imorgon så jag lär också få känna på det hela.
    Vill du mejla mig.
    Har lite kul att berätta du vet nog vad. Det tog lite tid med svar men idag fick vi svar. Skall bli kul att få komma tillbaka till dig och din trädgård.
    Kram

    Annika

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Här råder även samma temperaturer.
    Hmm.. än så är det långt till vår!

    Oj, kan du skrapa fram vintergrönt!?
    Hararna dansar kring allt nattetid som går att beta av såhär års hos mig....kanske jag borde ha vakt om natten?!
    Kram /bea

    SvaraRadera
  4. Jaa, det är ruskigt kallt och ibland tänker jag att : bor inte jag i sthlm? ska det inte vara gröna vintrar hör nuförtiden? Näpp!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Ska man fika ute nu så är det nog best med en isolermugg.men det blir nog för kallt ändå.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram Meta

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.