fredag 1 februari 2013

I långan rad

Omplanteringarna får ta kölapp.
Mina fröer kom och trängde sig före.
För första gången har jag beställt från STA
och trodde nog inte jag skulle få så mycket
av de jag önskat, men det fick jag!
De har nu tagit plats i årets planteringskö.
En massa små frön som jag, ovana såningsmänniska,
ska experimentera med för att väcka till liv och växt.
Jag hoppas att åtminstone några av sorterna
 är lika snälla som ringblommor och purjolök.
Vi får väl se om några månader vad som lyckats.
Spännande är det hur som helst!

19 kommentarer:

  1. Ja, det blir spännande att se om fyra månader :) Jag tror du kommer att lyckas alldeles utmärkt.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Kære Tante,
    Sikke alle de frø du har! Det bliver da en fantastisk, blomsterrig sæson. Jeg håber du får held med at så, plante og så videre - vi er vist mange der glæder os til sommerens komme.
    De bedste hilsener, Mathias

    SvaraRadera
  3. Jag fick också fröer från STA igår. Fast jag var inte så nöjd denna gång, av de fröer jag donerat blev en inte godkänd, så jag kom inte med i först fördelningen och fick en del fröer som ersättning som jag inte valt . Vanlig Dianthus barbatus och Inula helenium ska ge bort stället. Den sistnämnda är jag dessutom väldigt allergisk emot. Den dubbla blå storklockan, Campanula persicifolia, ser jag däremot fram emot att få så! Lycka till med dina sådder! Här får du några praktiska tips: http://gladigront.se/billigt-med-aterbruk-vid-frosadden/, http://gladigront.se/odla-dina-sommardrommar/

    SvaraRadera
  4. Härligt när man får sina fröer.
    Jag fick mina från STA i veckan och har sått dem alla. Så nu är det bara att vänta.
    Jag fick 17 st av 20 betalade. Det blev jag lite förvånad över. Det fanns ju så mmånga sorter jag skrev upp 40 olika så nog skulle jag ha fått det jag betalat för.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Vad härligt det blir om 4 mån när alla dina frön skall ut på landen
    Ha en gosig fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Det var många spännande påsar i den lådan, då får vi se vad för kul du sår!

    Ha en fin fredag/Marie-Louise

    SvaraRadera
  7. att så är hur roligt som helst,sen längre fram i vår,kommer all omskolning av plantorna,och då undrar jag alltid över hur sjutton jag tänkte när jag stoppade ner alla frön
    lycka till med sådderna
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  8. Ja, det er da spændende! Held og lykke med det!

    SvaraRadera
  9. Vad mycket du har att se fram emot i vår när alla dina fröer gror och spirar! Lycka till!/Kram Titti

    SvaraRadera
  10. Lycka till med sådderna ! Det är alltid lika spännande att se vad som behagar gro. Och gror det inte så skyller jag alltid på att fröerna var dåliga ;-) Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  11. Kul att få fröer. Mina har någon i familjen lagt beslag på eftersom jag fyller år snart, inte kul.
    Du kommer att lyckas. Det kommer att gå bättre än du tror. Det är bara att sätta igång.
    I natt har jag skrämt bort ett gäng grisar ca 50 meter från huset, dom var på en av våra slåtterängar. Jag känner för att vrida öronen av någon. ;-)
    Bra låda du har till fröerna.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Vilken fin frölåda du har :-) Hoppas det går bra med dina sådder.
    /Liv

    SvaraRadera
  13. Spännande väntan. Det går säkert bra med fröna. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  14. Jag fick också fröer från STA i veckan. Första gången för mig också och jag är jättenöjd med vad jag fick.
    Nu håller vi tummarna för massor av fina plantor så småningom!
    Kram!

    SvaraRadera
  15. Ack ja, hjälp vad roligt det är att få börja så igen. Jag har tjuvstartat... Av någon outgrundlig anledning kom jag mig inte för att beställa från STA, men jag är inte frölös för det. :-)))))

    SvaraRadera
  16. Så purjolök är snäll? Det var ju ett bra tips för mig som inte alltid lyckas så bra med fröer.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  17. Alltid lika spännande med sådder. Ibland får man vänta längre än fyra månader. Just det kan var svårt, att tro det inte lyckades direkt. Det kan vara värt att vänta ett år eller så innan man ger upp.
    /Anette

    SvaraRadera
  18. Ringblommor är lätt men purjo?? Näe, jag brukar inte lyckas med dem ifrån frö så jag brukar fuska och köpa småplantor...... Härlig tid iaf vi har framför oss!

    Kram

    SvaraRadera
  19. Vilken himla massa fröer! Om bara en liten del gror har du ju massor ändå. Lycka till!
    /EvaLinnea
    PS Det är dottersonenes häxdräkt som blivit för liten som hänger som fågelskrämma. I år får vi nog sätta på hatten också, för i år ska det bli MÅNGA fler jordgubbsplantor. DS

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.