lördag 9 februari 2013

Trädgårdssällskap

Har du tänkt på hur bra det känns med lite sällskap när du trädgårderar?
För sådär 50 år sedan var det en docka 
som hängde med när jag gick i rabatterna och plockade.
När jag fick egna planteringar kom min mamma ibland 
och röck ogräs (och någon gång också de nysatta som hon inte kände igen...).
Småningom blev det våra barn som hängde med och "stjälpte till" överallt.
Nuförtiden är det oftast Frasse som övervakar det jag håller på med. 
I bästa arbetsledarstil, på några meters avstånd, 
men alltid med ögonen på det jag gör.
Och så har jag ju Olle!
Han liknar väldigt mycket min förste arbetsgivare,
den stränge trädgårdsmästaren.
Bister utanpå, men snäll inuti?
Så tänkte jag när jag som 13-åring stod ute i aprilvädret och
  handkrukade ett lastbilslass 
astilberötter i hans trädgårdsmästeri.
Jag fick varm mjölkchoklad när jag 
kom in på kontoret och sa att det var klart.
Kom nu Olle!
Jordsäcken har tinat och pelargonerna väntar på oss.

10 kommentarer:

  1. Det er godt med selskab i haven. Den ene af mine katte og begge mine hunde er altid med når jeg går i haven.

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag lite fuktig i ögat. Olika skeenden i livet och olika trädgårdsvänner. Jo, så är det och jag är så glad att jag har min voffse som min trädgårdskompis just nu.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej igen, nu har jag varit även här och nosat.
    Lika fina bilder, och så bra du skriver.
    Blir varm i hjärtat av din röda katt, min favoritfärg på kisse.
    Lägger till dig bland bloggar jag läser.
    Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  4. Ja, jag funderar lite på hur F kommer att känna när han tänker på trädgård. Jag märker redan nu att han pratar om växter på ett sätt som jag tror att inte så många treåringar gör. :-) Sällskap är allt bra trevligt!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. En fin liten 'sällskapskavalkad' du har målat upp:)!
    Hemma hos oss vakar Maija och Wille allt jag gör men, jag har också en blomstersamlare från sagornas och myternas värld plus att älvorna och de Små Grå vakar växtligheten under sommarhalvåret.
    Vi har det bra - vi som inte påtar ensamma...;)))!/Anja

    SvaraRadera
  6. Ja, trädgårdshjälparna varierar i skiftande grad....och hur de hjälper/stjälper....men vad gör det...huvudsaken är att man har roligt och trivs....fast i och för sig...när de nyplanterade växterna åker upp nästan innan de kommit ner, så...nja då kanske man inte blir sååå lycklig precis....
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. jag har alltid grannarnas katter som sällskap när jag är ute, de kollar in om det är lagom luckrat för att göra en vist i rabatten.....grrr. Sen kommer ju barnbarnen och jagar bort dem.

    SvaraRadera
  8. Jag har alltid haft sällskap av katter när jag jobbar i trädgården, både här i min egen trädgård och i mina föräldrars. De sitter gärna nära, nära, ibland nästan i gropen jag gräver. Att de lägger sig i nyplanterade rabatter är sånt man får ta, sällskapet är viktigare.

    Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Underbara trädgårdstoka!!!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.