onsdag 20 februari 2013

Orangeriet

Herr O byggde oss ett uterum i vinkeln på huset.
Det var inte helt enkelt men himmel så bra det blev!
I maklig takt började vi boa in oss, 
både växter och människor.
 Huset är brädfodrat och gulmålat
så inredningen i uterummet skulle gå ihop med gult.
Det blev en varmgul baston med
apelsin, varmröda och svarta detaljer.
 Jag upptäckte snart fler och fler
apelsinfärgade ting som hamnade där inne bland växterna.


 Saker jag förut haft i skåp för att de oroade ögat
hade plötsligt fått en egen arena!


Till och med de skrikiga stearinljusen får vara med.

 Kan det bli för mycket?
Nej,det är ju ett ORANGEri!
I fönstret hänger en sol-fångare
men den verkar mer skrämma bort än locka till sig solen.
I alla fall har här inte varit många soltimmar i vinter.

Men de sista äpplena från i höstas åker ut nu, fast de drar åt orange.
Jag behöver fjäska för koltrastarna så de sjunger vackert här om några veckor.



12 kommentarer:

  1. härligt med ett orangeri
    det är nått som jag skulle vilja ha
    men jag ska nöja med att glasa in min lilla balkon/trappavsats i sommar
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Sikke glade solskinsfarver!

    SvaraRadera
  3. Låter som en dröm!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  4. Så fint og deilig med sånne glad-farger.
    Marit.

    SvaraRadera
  5. Det är något med orange i år....jättefint!

    SvaraRadera
  6. Åh så härligt med ett ORANGEri!!!!
    *vill också ha*
    Tänk vad mysigt och kunna ställa upp de där sakerna som inte riktigt får plats inne längre....
    Carina

    SvaraRadera
  7. Haha orange-ri, kul! Jättefina färger och orange är en välkomnande, vänskaplig färg.
    Ha det bra! /Maria

    SvaraRadera
  8. Vad mysigt det ser ut i ditt färgglada orangeri. Jag funderar på att byta ut våra tråkiga gamla trädgårdsmöbler i uterummet mot någon säng eller dagbädd i metall, ungefär som på din första bild- Ser riktigt mysigt ut att få ligga där bland alla färgglada kuddar med en kopp te och en trädgårdsbok. :-)
    Ha en trevlig kväll!
    Kerstin

    SvaraRadera
  9. Det var ett glatt ORANGEri, härligt!

    Marie :)

    SvaraRadera
  10. Så härligt, jag blev glad av alla glada färger! Och så mysigt med en händig karl som kan göra ett uterum. Lånar du ut honom?
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Men så härligt och glatt för ögon och vinterkall själ! Fram för färg i livet!
    Hej hopp!

    SvaraRadera

Tack för besöket och välkommen åter.
Skriv gärna en rad innan du svävar vidare.